ShippingWatch

Sidste uges bedste historier på ShippingWatch

Transportkoncernen DSV meldte endnu engang om fremgang på trods af handelskrig, og satte samtidig dato på afslutningen af Panalpina-købet. Det skete i en uge, hvor den danske topchef i APL valgte at forlade sit job, og HMM satte ord på sit farvel til 2M.

Foto: Lars Krabbe / Ritzau Scanpix

DSV afblæser frygt for handelskrig og højere tariffer

På trods af en truende handelskrig, et lurende hårdt brexit og en verdensøkonomi, der begynder at vende om, er det ikke noget, der bekymrer topchefen i DSV Jens Bjørn Andersen.

"Voluminerne er der stadigvæk, og handelskrig betyder ikke, at der bliver solgt færre Nike sko i USA," fortalte DSV's adm. direktør til ShipppingWatch.

Det vil sige, at DSV's kunder blot rykker deres aktiviteter til et andet land, og det samme gør DSV, der har "et godt setup" også i de omkringliggende asiatiske lande.

DSV afblæser frygt for handelskrig: Højere told betyder intet for os

DSV vil afslutte handel med Panalpina senest 19. august

DSV hæver omsætning på trods af "svag udvikling" i markedet

USA og Kina er de to vigtigste lande for dansk skibsfart: "Toldkrigen er en alvorlig situation"

Bank sår tvivl om Panalpinas performance op til DSV's regnskab

Trump vil lægge ny told på kinesiske varer

 

apl.jpg
Foto: Damian Dovarganes / AP / Ritzau Scanpix

Dansk topchef forlader APL efter syv måneder

Danske Lars Kastrup, der siden januar i år har været topchef for det Singapore-baserede APL, valgte mandag at forlade posten i spidsen for containerrederiet.

Danskeren har været en del af CMA CGM i mere end 12 år, hvor han har haft flere ledelsesposter inden jobbet som CEO for APL. Den stilling overtog han fra Nicolas Sartini, der i stedet rykkede til det schweiziske logistikselskab Ceva Logistics, som CMA CGM for nyligt har opkøbt, og som også har aflagt halvårsregnskab i ugens løb.

Til at tage over efter Lars Kastrup har CMA CGM udpeget Stéphane Courquin, der lige nu sidder som direktør for CMA CGM i Golfen og Mellemøsten. Han tiltræder stillingen fra 15. august.

Lars Kastrup forlader topjob i APL – afløser er fundet

Cevas omsætning daler i første regnskab under ny CEO

 

doc76hl29diqjo96a1f40u.jpg
Foto: PR / HMM

HMM ønskede gensidig alliance

Det koreanske containerrederi HMM valgte for en måned side at vinke farvel til samarbejdet med 2M, bestående af MSC og Maersk, som har stået på siden december 2016. I stedet vil selskabet fremover samarbejde med konkurrenten The Alliance. Det handlede især om ønsket om et mere ligeværdigt forhold mellem partnerne, fremgik det af en forklaring til ShippingWatch.

"Det er uden tvivl udsigten til at styrke de gensidige fordele og synergier mellem begge parter, der ligger bag beslutningen om at gå med i The Alliance. HMM kan basalt set og helt klart indgå som fuldgyldigt medlem og har adgang til alle dele af de services, som The Alliance tilbyder," lød det.

Derfor valgte den koreanske partner Maersk og MSC fra

HMM topper listen over containerrederiernes rettidighed

Hyundai Heavy Industries hæver omsætning frem mod fusion

Cosco skubber APM Terminals tilbage på listen over de største havneselskaber

 

doc76hl5kx2ffr1dnluobrs.jpg
Foto: HAMAD I MOHAMMED/REUTERS / X01444

BP holder egne tankskibe ude af Hormuzstrædet

Det britiske olieselskab BP har ikke sejlet sine egne tankskibe under britisk flag gennem Hormuzstrædet, siden et BP-skib blev forsøgt tilbageholdt tidligere på måneden. Stena Bulks skib og besætning er fortsat tilbageholdt af Iran.

Spændingerne i Den Persiske Golf gør det desuden mere risikofyldt at sejle i området, og det har får visse forsikringsselskaber til at hæve prisen. Senest har det maritime forsikringsselskab The Swedish Club valgt at fordoble prisen på at blive forsikret ved sejllads og havnekald i området.

BP holder sine egne tankskibe ude af Hormuzstrædet

Forsikringsselskab fordobler præmien for skibe i Den Persiske Golf

Tyskland vil bruge diplomati over for Iran

Udover brexit truer Hormuz-konflikten også værdien af det britiske flag

 

Læs også

Klassebureau støder på nye brændstoffer i atypisk havne

Evergreen lover bedring efter dødsulykke på ophugningsværft

Scorpio Tankers får kvartalsminus på 30 millioner dollar

Eagle Bulk er tilbage i rødt

ONE forbedrer sit kvartalsresultat og hæver forventningerne

Relaterede

Seneste nyt

Job

Se flere

Se flere