ShippingWatch

DSV vil afslutte handel med Panalpina senest 19. august

Transportkoncernen DSV har nu fået den sidste myndighedsgodkendelse, som selskabet manglede, for at afslutte købet af logistikselskabet Panalpina. Derfor forventer DSV nu at være i mål senest 19. august, hvorefter integrationen kan starte.

Foto: Lars Krabbe / Foto: Lars Krabbe / Ritzau Scanpix

De sidste brikker er ved at falde på plads for den danske transportkoncerns DSV's opkøb af schweiziske Panalpina. I en meddelelse til fondsbørsen sent onsdag meddelte selskabet, at den sidste nødvendige myndighedsgodkendelse er i hus.

Det betyder, at DSV tør sætte en dato på, hvornår handlen forventes afsluttet, nemlig senest den 19. august.

Vi står klar i startblokkene med vores medarbejdere.

Jens Bjørn Andersen, CEO, DSV

Tidligere meldinger har lydt på, at det ville ske inden udgangen af tredje kvartal.

"Vi står klar i startblokkene med vores medarbejdere. Vores ledere er klar, og det føler jeg også, at organisationen i Panalpina er. Vi har forberedt os rigtig godt og haft dialog (med Panalpina, red.) inden for, hvad der nu engang er tilladt i den her mellemliggende periode, og begge parter er klar til at lægge de to virksomheder sammen," lød det fra Jens Bjørn Andersen, CEO i DSV, overfor ShippingWatch i forbindelse med regnskabet tidligere på dagen onsdag.

Mangler godkendelse fra få aktionærer

Allerede mandag kom meldingen om, at EU-Kommissionen havde godkendt handlen. I forbindelse med regnskabet onsdag oplyste topchef Jens Bjørn Andersen videre, at de store lande som USA og Kina også allerede havde givet deres godkendelser.

Derfor var det ifølge topchefen kun "meget lidt", der fortsat stod i vejen for at gennemføre handlen endeligt.

Næste punkt på dagsordenen bliver formentlig at få svar fra de resterende aktionærer i Panalpina, der skal tage stilling til DSV's købstilbud. Indtil videre har DSV fået ja tak fra 88,3 pct. af aktionærerne, og de øvrige Panalpina-ejere har frem til 7. august til også at tage stilling.

Onsdagens regnskab bød på både fremgang i omsætningen og driftsresultatet, ligesom DSV også endnu engang var lykkedes med at fragte flere containere på havet.

Lavere vækst under integrationen

DSV er kendt for typisk at vokse hurtigere end markedet, og også i denne omgang lykkedes det for selskabet, der har håndteret 6 pct. flere containere i perioden, hvor markedet angiveligt har transporteret 2 pct. flere.

Vi skal måske forvente lidt mindre vækst i måden, vi tager markedsandele på midt inde i integrationen.

Jens Bjørn Andersen, CEO, DSV

Ifølge topchefen kan integrationen af Panalpina – for en stund – udfordre den udvikling.

"Nu kommer vi jo til at have et kæmpe kæmpe stort fokus snart i vores virksomhed, som er integrationen af Panalpina. Det vil selvføglelig transformere vores virksomhed og en lille smule forandre den måde, vi ser det på, fordi vi måske skal forvente lidt mindre vækst i måden, vi tager markedsandele på midt inde i integrationen. Men efterfølgende vil jeg da tro, at vores virksomhed bliver markant stærkere og så skal vi jo tilbage til at tage markedsandele," siger Jens Bjørn Andersen til ShippingWatch.

DSV afblæser frygt for handelskrig: Højere told betyder intet for os

DSV hæver omsætning på trods af "svag udvikling" i markedet

Bank sår tvivl om Panalpinas performance op til DSV's regnskab

Relaterede

Seneste nyt

Job

Se flere

Se flere