Her er ugens vigtigste overskrifter på ShippingWatch
Inspektører fandt 34 mangler hos Maersk-partner, dansker skal løfte søfragten hos Panalpina, J. Lauritzen er et par tusinde dollars om dagen fra at få overskud i tørlast. Og så meldte flere danske pensionskasser over for ShippingWatch sig klar til flere investeringer i shipping.
Inspektører fra DNV GL fandt mangler på 34 områder, da de besøgte Maersks foretrukne værft i Alang sammen med Kommissionen sidste år. Det fremgår af en rapport fra besøget, som indeholder nye billeder af det indiske kystområde.
Lige nu vil både DSV og Agility gerne have Peder Winther som kommende kollega i forlængelse af det hektiske opkøbsrally om Panalpina. Hér skal den nye chef for søfragt især løfte indtjeningen for divisionen, der senest er gået tilbage. ShippingWatch har interviewet ham.
Både Lægernes Pension og Pensiondanmark er klar til at skyde yderligere penge ind i shippingindustrien i fremtiden, lød udmeldingen i denne uge til ShippingWatch.
Hvis J. Lauritzen skal tjene penge på tørlast, kræver det, at raterne stiger med at par tusinde dollars om dagen, sagde topchef Mads P. Zacho til ShippingWatch. Trods lyspunkter vil han dog ikke spå om, hvornår rederiet får overskud igen.
Om Stena-rederiernes forskellige holdninger til svovl, Pacific Basins syn på tørlastmarkedet, store nedskrivninger hos Solstad Offshore, BP's syn på olieprisen og Totals på prisniveauet i offshoreindustrien.
I takt med at der er færre og færre store skibe ledige, er containerrederierne villige til at betale skyhøje priser for at chartre skibe, som først leveres i 2025.
Rederiet, som Mærsk solgte i en milliardhandel sidste år, forventer nu at tjene omkring en mia. kr. på driften. Det sker efter et år med store forandringer.
Når Mærsk indleder sin alliance med Hapag-Lloyd næste år, skal de resterende tre medlemmer af The Alliance have en plan for at kompensere for tyskerne.