Batterifærger sænker rederis CO2-aftryk

To batteridrevne færger har sænket udledningen af CO2 med knap en tredjedel i fjerde kvartal for det tidligere HH Ferries, der har skiftet navn til Forsea.
Foto: Forsea
Foto: Forsea

Færgerederiet Forsea, der tidligere var kendt som HH Ferries, har reduceret sin udledning af CO2 med knap en tredjedel mod slutningen af 2018.

Det oplyser rederiet i en meddelelse.

Den oplyste reduktion sker efter, at Forsea i november måned tog imod to batteridrevne passagerfærger, der nu indgår i overfarten mellem Helsingør og Helsingborg. Der er tale om de to skibe Tycho Brahe og Aurora, der før installationen af batterierne sejlede på diesel.

"Vi har reduceret Forseas samlede energiforbrug i kvartalet, og målt på hele kvartalet er vores CO2-udledning reduceret med 29 pct. i forhold til fjerde kvartal 2017, hvilket er meget tilfredsstillende," siger adm. direktør Johan Röstin i meddelelsen, hvor rederiet også oplyser sine trafiktal for perioden.

Her steg antallet af overførte lastbiler med omkring 2 pct., mens at antallet af personbiler faldt med 5.000 til 260.000. På passagersiden steg det samlede antal til knap 1,5 mio. personer i perioden.

HH Ferries søsætter to batteridrevne færger 

HH Ferries afviser at have underbetalt ansatte

HH Ferries finder ny CEO 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også