Her er ugens vigtigste overskrifter på ShippingWatch
Verdens største containerrederier er på vej med et samarbejde om standardisering ifølge ShippingWatchs oplysninger i en uge, hvor Aegean søgte om konkursbeskyttelse i USA, samtidig med at store aktører som Norden og Hapag-Lloyd præsenterede regnskabstal.
En hidtil uset alliance bestående af Maersk Line, MSC, CMA CGM, Cosco, Hapag-Lloyd og ONE lancerer ifølge ShippingWatchs oplysninger inden længe en ny global sammenslutning, som frem for alt skal tage sig af at standardisere og dermed effektivisere industrien. Fælles standarder er helt nødvendigt for containerindustrien med den transformation, der sker på den digitale front i disse år, vurderede Lars Jensen, Seaintelligence Consulting, over for ShippingWatch.
Fire år efter konkursen i OW Bunker måtte bunkerselskabet Aegean i denne uge søge om konkursbeskyttelse i USA under den såkaldte chapter 11, efter en intern undersøgelse fandt bevis på omfattende svindel i selskabet. Bunkersammenslutningen Ibia finder sagen om selskabets fald foruroligende, lød det fra formand Michael Green til ShippingWatch.
Det tyske containerrederi Hapag-Lloyd mere end fordoblede sin bundlinje i tredje kvartal. I et interview med ShippingWatch fortalte CEO Rolf Habben-Jansen, at rederiets optimisme er i live, når det gælder containermarkedet de kommende par år.
I takt med at der er færre og færre store skibe ledige, er containerrederierne villige til at betale skyhøje priser for at chartre skibe, som først leveres i 2025.
Rederiet, som Mærsk solgte i en milliardhandel sidste år, forventer nu at tjene omkring en mia. kr. på driften. Det sker efter et år med store forandringer.
Når Mærsk indleder sin alliance med Hapag-Lloyd næste år, skal de resterende tre medlemmer af The Alliance have en plan for at kompensere for tyskerne.