ShippingWatch

Kinas store vision for en ny silkevej møder modstand

Flere lande klager over, at de bliver gældstyngede af præsident Xi Jinpings internationale mærkesag om milliardprojektet med transportruter til lands og til vands.

Foto: Ritzau Scanpix

Kina forsvarer gigantisk silkevejsprojekt mod klager om gældsættelse i en række lande, der er en del af den omfattende plan.

Projektet, som er et af de vigtigste for præsident Xi Jinping, skal genskabe en moderne version af den gamle handelsrute silkevejen, der gjorde det nemt for kineserne at handle med resten af verden.

Kina har meldt ud, at det vil bruge, hvad der svarer til over 1000 milliarder dollars (op mod 6400 milliarder kroner) på projektet, som er en blanding af transportruter til lands og til vands.

Den vil blandt andet bestå af 51 togforbindelser, der forbinder 27 kinesiske og 28 europæiske byer. Den omfatter desuden mange steder i Mellemøsten og Afrika. I alt indgår over 70 lande i den kinesiske vision.

Men kinesiske embedsmænd har nu måttet forsvare Kina mod udbredt kritik fra andre lande, som siger, at de får for stor gæld ved at deltage. Malaysia har sløjfet to store prestigefyldte projekter, som skulle være en del af den nye silkevej, som Kina kalder "One Road One Belt – initiativet".

De kinesiske embedsmænd siger, at alle må ruste sig med tålmodighed, og at projektet på længere sigt vil være profitabelt.

Næstformanden i den kinesiske regerings planlægningskomité, Ning Jizhe, afviser, hvad han kalder udenlandske nyhedsrapporter om gældsproblemer.

"Folks levestandard og økonomiske udvikling er blevet styrket," siger Ning.

Frygter kinesisk dominans

Fra kinesisk side bliver det understreget, at projektet ikke er nødhjælp, men erhvervsmæssige investeringer.

Andre regeringer byder præsident Xis initiativ velkommen i en region, hvor Asiens Udviklings Bank har sagt, at der er brug for enorme investeringer i infrastrukturen i det kommende årti, hvis økonomierne i området fortsat skal vokse.

Kina håber at tiltrække ikke-kinesiske investorer, men det er kun sket i nogle få af de hundredvis af jernbane- vej-, havne- og energiprojekter.

Regeringer i blandt andet USA, Japan og Indien frygter, at det kinesisk dominerede projekt vil undergrave deres indflydelse og styrke kinesernes.

I denne måned aflyste Malaysias premierminister, Mahathir Mohamad, to projekter, deriblandt en jernbane til 20 milliarder dollars (omkring 128 milliarder kroner).

I december solgte Sri Lanka kontrollen over dets havn i Hambantota til et af Kinas statsejede selskaber som følge af dyb gæld til kineserne.

Nu sejler skibe nord om Rusland om vinteren uden hjælp 

Norske byer gør klar til kinesisk silkevej i Arktis 

Nu vil Kina føre Silkevejen nord om Rusland 

Mere fra ShippingWatch

Maersk løfter sløret for design af metanolskibe

I fem år har Maersk arbejdet på at udvikle et nyt skibsdesign, som skal øge energi-effektiviteten i flåden med 20 pct. Otte skibe, der efter planen skal sejle på grøn metanol fra 2024, bliver de første.

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

Se flere jobs