Sydkoreanske værfter øger installationer af scrubbere på nybygninger

Over 60 pct. af nybygningerne hos de sydkoreanske værfter i første halvår er inklusiv en bestilling på scrubbere, skriver Seatrade Maritime.
Foto: /ritzau/AP/Kim Dong-min
Foto: /ritzau/AP/Kim Dong-min

Der er sket en kraftig stigning i antallet af nybygninger, der skal bygges med en scrubber ombord hos de sydkoreanske værfter. Over 60 pct. af nye skibe bestilt i første halvår har været inklusiv en scrubber, viser en præsentation fra Korean Register Seatrade Maritime. I 2016 og 2017 var tallet tilsvarende på 25 pct.

Ifølge Hyun-Tae Kim, der er senior surveyor for en teknisk supportteam hos Korean Register er det flest større nybygninger, der skal have scrubbere ombord, men der er også blevet bestilt til eksempelvis MR-tankskibe.

De seneste måneder har flere og flere rederier meldt sig på banen med ordrer på scrubberteknologien, der renser skibenes røg for svovl. Blandt andre MSC har ifølge markedskilder lagt en ordre hos Wärtsilä på 170 mio. euro på scrubbere, mens tankrederiet Frontline er gået længere og har investeret i en scrubberleverandør, som skal levere til over 20 skibe i første omgang.

Som tiden nærmer sig 2020 er det nu, der skal vælges en løsning på de globale svovlkrav, hvor skibe på verdensplan ikke må sejle med brændstof på mere end 0,5 pct. svovl, medmindre en scrubber er installeret. Derfor peger flere på, at det vil give en økonomisk fordel for de rederier, der investerer i scrubbere, da de fortsat kan sejle på højsvovlsbrændstof, der bliver langt billigere end lavsvovlsbrændstoffet.

Rederne tager for sig af Wärtsiläs miljøløsninger  

Frontlines scrubberkøb kan for alvor sparke gang i redernes svovlvalg 

DHT satser stort på scrubbere til 12 tankskibe: "Vi er velforberedte" 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også