ShippingWatch

Kinesisk korruptionsenhed rejser kritik af Cosco

Cosco er landet midt i den kinesiske regerings kamp mod korruption i landet. I en ny rapport fra myndighederne bliver det store shippingselskab set efter i sømmene.

Foto: Ritzau Scanpix/AP/Arnulfo Franco

En af verdens største shippinggrupper får i en ny rapport hård kritik. Det drejer sig om Cosco, der i godt et år er blevet set efter af National Audit Office, som er en hjørnesten i præsidenten Xi Jinpings kamp mod korruption, skriver flere medier.

For nylig udgav revisionsenheden en rapport om forholdene hos koncernen, og der er flere kritipunkter at komme efter.

Ifølge revisionsenheden er der en række finansielle uregelmæssigheder. Blandt andet skulle Cosco have forfalsket indtjeningen mellem 2008 og 2013, hvor flere millionbeløb er blevet udeladt. Nettoprofiten var eksempelvis 20 mio. mindre end rapporteret, skriver Journal of Commerce.

Derudover er der ifølge revisionen foregået "ulovlige aktiviteter" med bestikkelse og andre overtrædelser hos to datterselskaber Cosco Logistics og Cosco Dalian Shipyard. Samtidig bliver Cosco ifølge Tradewinds kritiseret for ulovlige aktieinvesteringer, transaktioner med skibe uden bestyrelsens godkendelse og flere andre sager. Hos Cosco bliver rapporten taget alvorligt, understreger man ifølge mediet og vil introducere ny praksis og få styr på de finansielle udmeldinger.

Det er ikke første gang, at den kinesiske virksomhed bliver anklaget for korruption. For flere år siden blev ledende figurer i flere dele af selskabet arresteret og fjernet.

De seneste fund af National Audit Office vil ifølge Journal of Commerce blive efterforsket yderligere.

Kinesisk korruptionsvagthund lurer på rederier 

Kinesisk værftskæmpe slår ned på korruption

Tidligere Cosco-chef får ti års fængsel

Coscos opkøb af Hongkong-rederi tæt på deadline  

Mere fra ShippingWatch

3i køber AMP ud af Esvagt

Kapitalfonden 3i, der ejer halvdelen af Esvagt, har aftalt med virksomhedens anden ejer, kapitalfonden AMP Capital, at overtage hele Esvagt for 268 millioner britiske pund, så 3i bliver eneejer. Handelen ventes at falde på plads i første kvartal 2022.

Ugens bedste historier på ShippingWatch

Det var tid til procedure i Dan-Bunkering sagen, hvor anklageren kræver bøde- og fængelsstraf. 2022 tegner til at blive nyt hæsblæsende containerår, klima spillede afgørende rolle i Lasse Kristoffersens beslutning om jobskifte i en uge, hvor Norden lagde tørlast og tank sammen i ny struktur.

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

Se flere jobs