Redere presser på for godkendelse af ophugningskonvention

Det er kritisk at få den globale ophugningskonvention i spil snart, lyder opråbet fra flere organisationer. Der er ikke nok kapacitet på den kommende EU-liste.
Foto: GMS
Foto: GMS

De mange krav, der venter shippingindustrien de kommende år, vil sende flere skib til ophugning. Derfor er der i den grad brug for, at regeringer ratificerer Hongkong-konventionen, som skal sikre en mere bæredygtig ophugning af gamle skibe.

Sådan lyder det fra en lang række rederorganisationer, der for nylig mødtes for at diskutere udviklingen.

I dag har ganske få stater ratificeret den globale konvention, og den manglende opbakning har fået EU til at gå sine egne veje med en ophugningsliste, der skal sikre, at skibe på EU-flag bliver ophugget på ordentlige værfter og ikke på strandene i Sydøstasien, hvor størstedelen af den globale flåde ender sine dage.

Allerede i år stiger behovet for ophugningsfaciliteter, især inden for tanksektoren, og derfor er Hongkong-konventionen kritisk at få i spil, understreger organisationer som ICS, Bimco, ECSA og Intertanko.

Store rederier og banker vil kaste lys over ophugning 

"For at få Hongkong-konventionen til at træde i kraft, er det essentielt at ophugningsstater forpligter sig til at forbedre standarderne for skibsophugning og ratificerer Hongkong-konventionen," skriver organisationerne i en meddelelse.

De opfordrer rederiorganisationer til at presse på hos deres regeringer for at sætte skub under en ratificering af konventionen, at der bliver lagt pres på ophugningsstater, og at IMO og medlemmerne af FN-organisationen nedsætter en gruppe, der skal arbejde med en hurtige vedtagelse af konventionen. Det drejer sig både om regeringer, redere, ophuggere og observatører.

Samtidig gør rederne opmærksom på, at der indtil videre ikke er nogle værfter uden for EU på den hvidliste, som EU-Kommissionen arbejder på. Ifølge rederne ventes der at være mangel på kapacitet, når EU-listen træder i kraft ved udgangen af året.

Tysk shippingbank til kamp mod farlig ophugning: "Vigtigt skridt" 

Frontlines CEO: Ophugning kan skabe nulvækst i VLCC-flåden i år 

Danske Rederier advarer om for lidt kapacitet på EU's ophugningsliste 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også