Store rederier og banker vil kaste lys over ophugning

Maersk, Hapag-Lloyd og Nykredit lancerer i dag sammen med flere andre selskaber et nyt indspark til debatten om den stærkt omdiskuterede ophugning af skibe. Hjælpsomt for investorer, lyder det fra Nykredit.
Foto: Louise Vogdrup-Schmidt
Foto: Louise Vogdrup-Schmidt

En række store rederier lancerer sammen med to finansielle institutioner og Lloyd's Register i dag, onsdag, et projekt, som skal gøre processen med ophugning af skibe mere gennemsigtig.

Projektet har navnet Ship Recycling Transparency Initiative og selskaberne bag er Maersk, Hapag-Lloyd, Wallenius Wilhelmsen, CNCo, Norden, Nykredit, Standard Charterede Bank, GES og Lloyd's Register.

Formålet med det nye initiativ er at sætte lys på den ophugning, som rederierne i årevis er blevet kritiseret for, ikke mindst fordi en stor del af ophugningen af verdens skibe foregår på de såkaldte beaching-værfter i Sydøstasien.

"Initiativet skal forbedre gennemsigtigheden i den globale værdikæde for skibsophugning ved at understøtte frivillig fremlæggelse af ophugningspraksisser og relaterede data for skibsejere og at understøtte brugen af den information hos afskibere, investorer og finansielle interesserenter, så de kan træffe bedre beslutninger," fremgår det af en meddelelse om initiativet, der bliver offentliggjort senere i dag på en konference om ophugning i Hamborg.

Det nye initiativ bliver ifølge meddelelsen faciliteret af bæredygtighedsorganisationen Forum for the Future, der er en non-profit organisation, og den velgørende organisation Sustainable Shipping Initiative.

"Vi ser en øget gennemsigtig som en nøglefaktor for ændring i ophugning af skibe. Hvis rederier deler deres praksisser, skaber det bevågenhed om, hvad der sker, lægger pres på dem, der ikke præsterer og giver kunder og ejere mulighed for at belønne gode præstationer," siger Stephanie Draper, der er chief change officer i Forum for the Future.

Konkret vil det nye initiativ have to mål. For det første at skabe et sæt regler for, hvad rederne skal offentliggøre om deres ophugningspraksisser og for det andet at lave en online platform, hvor rederne kan lægge al information om ophugning af deres skibe op, som både investorer, kunder og offentligheden skal kunne bruge.

"Initiativet er hjælpsomt for enhver investor, som vil have indsigt i de meget komplekse spørgsmål om ophugning af skibe. Med nøgleinformation på selskabsniveau vil det gøre investorer bedre i stand til at vurdere risici og muligheder," siger Søren Larsen, der er head of ESG (environmental, social and corporate governance) hos Nykredit.

Manglende information

Maersk, som også er med i projektet, valgte i 2016 at rykke dele af sin ophugning til tre værfter på den udskældte ophugningsstrand Alang i Indien, hvor hundredvis af mindre værfter arbejder med at hugge de udtjente skibe fra den globale handelsflåde op i tidevandszonen. Maersk annoncerede i forbindelse med valget af de indiske værfter en opgradering af værfterne til nye og mere sikre standarder.

En opgradering, som Maersk for nylig i sin bæredygtighedsrapport for 2017 fremhævede, var lykkedes. Undervejs har Maersk mødt kritik for sin beslutning om at bruge beachingværfterne.

I forbindelse med det nye ophugningsinitiativ udtaler John Kornnerup Bang, der er leder af afdelingen sustainable strategy i Maersk, at der mangler information om ophugning.

"Ophugning af skibe er en farlig beskæftigelse. Industrien er karakteriseret ved en udbredt brug af steder med for lave standarder og manglende adgang til information om redernes politik og handlinger. Derfor er det svært for afskiberne, investorerne og civilsamfundet at vide, hvilke praksisser for skibsophugning, der gælder. Ship Recycling Transparency Initiative er et fremragende svar på at overkomme det informationshul. Vi håber, at alle redere vil være enige og støtte initiativet," siger han.

Bank udpeger helgener og syndere på shippingmarkedet 

Oljefondet klar med miljøkrav til shipping inden sommerferien  

33 dødsfald på beaching-værfter i 2017 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også