33 dødsfald på beaching-værfter i 2017

Nye tal fra ngo'en Shipbreaking Platform viser, at 33 værftarbejdere mistede livet i dødsulykker på beaching-værfterne i Indien, Pakistan og Bangladesh i 2017.
Et skib bliver sejlet op på stranden i Gadani i Pakistan. | Foto: Shipbreaking Platform
Et skib bliver sejlet op på stranden i Gadani i Pakistan. | Foto: Shipbreaking Platform

33 værftsarbejdere mistede livet i 2017, mens de ophuggede handelsskibe på strandene i Sydasien.

15 arbejdere døde i ulykker på beaching-værfterne i Bangladesh, 10 i Pakistan og otte i Indien, viser nye tal fra Shipbreaking Platform.

Ngo'en offentliggør hvert år en opgørelse over rederiernes brug af beaching-værfter, hvor skibene sejles op på stranden og skæres i stykker i tidevandszonen. Og i 2017 var det igen de såkaldte beaching-værfter i Sydasien, som aftog flest skibe trods de livsfarlige arbejdsforhold.

I alt blev 835 skibe ophugget sidste år – heraf endte 543 på strandene i Indien, Bangladesh og Pakistan med Indien som den største aftager.

Måler man på kapacitet, var Bangladesh dog den foretrukne destination for rederne, hvilket indikerer, at de største skibe bliver ophugget her, skriver Shipbreaking Platform i sin gennemgang.

 

Det er fortsat de græske og tyske redere, som er storforbrugere af beaching-værfterne. Det er i tråd med tendensen fra 2016, hvor grækerne og tyskere også lå i top på listen.

Den tyske rederiforening har dog flere gange afvist at bære et medansvar for de kritisable forhold på værfterne, som bliver kritiseret for farlige arbejdsforhold og forurening af miljøet. I et interview med ShippingWatch sidste år pegede tyskerne i stedet på, at landene i IMO og EU har svigtet ved ikke at lave ordentlig regulering af værfterne.

 

 

Maersk-gruppen er den største danske bruger af beaching-værfterne og har sendt flere skibe til ophugning på tre udvalgte værfter i Alang, Indien i 2017. Maersk adskiller sig dog fra andre rederier ved at stille krav til de værfter, som man bruger.

Koncernen fremlagde for nylig en rapport, hvor den vurderede, at der er gjort så store fremskridt på de tre værfter, at de nu er på højde med eller bedre end deres mere velrenommerede konkurrenter i Tyrkiet og Kina.

Den seneste tid er flere investorer og långivere gået ud med kritik af beaching-værfterne. Den norske oliefond har for nylig droppet investeringer i fire rederier, fordi de har ophugget skibe i Bangladesh og Pakistan.

Samtidig er flere europæiske shippingbanker gået sammen om et sæt retningslinjer for sikker ophugning, som lægger sig opad EU's regler, som flere mener de facto forbyder beaching.

Ny rapport: Maersk mener at have løst flere problemer i Alang

Derfor har Norges oliefond sortlistet rederier for beaching

Skibsopkøber går i rette med sortlistning: "Det er urealistisk" 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også