ShippingWatch

Ny rapport: IMO har nøglerolle i udvikling af autonome skibe

Søfartsstyrelsen er kommet med en ny rapport, som har undersøgt barriererne for sejlads med autonome skibe. Hovedkonklusionen er, at reguleringen skal ske i IMO. Vi skal være i front, lyder det fra erhvervsminister Brian Mikkelsen (K).

Foto: PR-foto/Rolls-Royce

En ny rapport om udfordringerne ved at få autonome skibe på verdenshavene konkluderer, at det vigtigste element i at få gjort autonome skibe til virkelighed er international regulering.

Rapporten er udarbejdet for Søfartsstyrelsen af Rambøll og Core Advokatfirma, som led i at få Danmark med i en førerposition på de autonome skibe.

"Det er vigtigt, at Danmark og danske virksomheder er i front inden for teknologi og digitalisering. Udviklingen af autonome skibe går rasende hurtigt, og vi skal være på forkant. Men dele af lovgivningen i dag baserer sig på en tradition, der blev skabt, da vi sejlede for vind. Det holder ikke. Reguleringen skal ikke stille sig i vejen for autonome skibe, og derfor er rapporten, der er kommet i dag, et vigtigt input til at bane vejen for denne nye teknologi," siger erhvervsminister Brian Mikkelsen (K) i en meddelelse om rapporten.

Han vurderer, at Danmark med rapporten er klar til at få autonome skibe endnu højere op på den internationale dagsorden.

"Vi skal kunne gribe og udnytte nye teknologiske muligheder – også på havet. Danmark er en stor søfartsnation, og vi skal fortsat være fremme i første række ift. udvikling og tests. Der er tale om et globalt erhverv, og derfor er det vigtigt, at regulering og standarder for autonome skibe er internationale. Kun på den måde vil vi se en væsentlig global udvikling på området. Jeg er derfor meget tilfreds med, at vi fra dansk side allerede er godt i gang med at få det på den internationale dagsorden," siger Brian Mikkelsen.

Danske Rederier er glade for rapporten, da den underbygger arbejdet med autonome skibe, som også er en del af foreningens fokus.

"Det er vigtigt at få identificeret eventuelle reguleringsmæssige barrierer for udvikling af autonome skibe. Særlig i en international sammenhæng er det vigtigt, at den Internationale Søfartsorganisation, IMO, påtager sig en rolle, der sikrer, at lovgivningen ikke er en hindring for teknologisk udvikling inden for autonomi, der kan være til gavn for mere optimal og sikker drift af skibene. Dette falder også godt sammen med Danske Rederiers netop offentliggjorte strategi. I den forbindelse vil Søfartsstyrelsens rapport danne grundlag for de kommende drøftelser i IMO om autonome skibe," skriver Maria Skipper Schwenn, direktør i Danske Rederier i en kommentar til ShippingWatch.

Norge åbner nyt testområde for autonome skibe

Svitzer leder stadig efter fordelene ved autonom skibsfart

Her sejler Maersks' første fjernstyrede skib

Forsiden lige nu

BW LPG indstiller tre mand til Dorians bestyrelse

Gasrederiet med Martin Ackermann i spidsen går nu direkte til Dorians aktionærer med indstilling af tre kandidater til opkøbsmålets bestyrelse. Her sidder der allerede erfarne og "yderst kvalficerede" personer, lyder svaret fra Dorian.

Tidewater går sammen med Gulfmark

De amerikanske rederier Tidewater og Gulfmark er blevet enige om at gå sammen og skabe en flåde på omkring 270 skibe inden for offshore-segmentet. Sammenlægningen styrker Tidewaters profil og giver mulighed for yderligere opkøb, siger CEO.

Djibouti til DP World: Tag jeres penge og gå

Det østafrikanske land Djibouti tilbyder igen kompensation til DP World for at afslutte havnestrid, skriver Financial Times. DP World stod så sent som i sidste uge på sin ret til at drive en terminal i landet.

Relaterede

Seneste nyt

Job

Se flere

Se flere