ShippingWatch

Her sejler Maersks' første fjernstyrede skib

Maersk-gruppens slæbebådsselskab Svitzer har sammen med Rolls Royce præsenteret, hvad der kan blive fremtiden for shipping. Se videoen af det fjernstyrede skib i Københavns Havn her.

Svitzer-skibet Hermod blev torsdag fjernstyret fra land, mens fartøjet sejlede rundt i Københavns Havn. Foto: Søren Pico/ShippingWatch

Svitzer og Rolls Royce har igennem det seneste år arbejdet sammen om et projekt om fjernstyring af et skib, og torsdag gav de to selskaber så en demonstration af projektet.

Det skete i Nordhavn i København, hvor bugserskibet "Hermod" lå til ved kajen lige ud for Svitzers hovedsæde.

Mens der var besætning ombord på skibet under selve demonstrationen, blev skibet styret af en kaptajn, der sad inde i bygningen med styreværktøj og flere skærme foran sig, hvor han kunne følge med i, hvor skibet befandt sig på vandet i havneområdet.

Skibet, som er 28 meter langt og blev bygget i 2016, blev fragtet til København, hvor det siden er blevet udstyret med teknologi, der muliggør fjernstyrede operationer. De første fjernstyrede testsejladser med skibet fandt således sted i februar i år.

Dialogen mellem Svitzer og Rolls Royce startede tilbage i august 2016.

Førerløs og autonom skibsfart har været et stort tema i shipping-industrien i 2017, hvor flere testprojekter ligesom i tilfældet med Svitzer og Rolls Royce er blevet annonceret. Tidligere på året udførte finske Wärtsilä eksempelvis et over fire timer langt forsøg med et offshoreskib i Nordsøen ud for Skotland, der blev kontrolleret fra Californien i USA.

I Norge har selskaberne Kongsberg og Yara ligeledes i år offentliggjort deres planer om et fælles projekt, hvor et skib efter planen skal være ubemandet fra 2020.

Autonome skibe udvikler sig hurtigere end ventet

Rolls Royce og Google Cloud i samarbejde om førerløse skibe

Finland åbner testområde for autonome skibe

Svitzer og Rolls-Royce i nyt samarbejde på fjernstyrede skibe

Forsiden lige nu

Sirius-sag kan trække ud i årevis: "Det er komplekst"

Tre uger efter det sidste retsmøde venter Sirius Shipping fortsat på en afgørelse i sagen om brud på udlændingeloven. Der kan dog gå flere år, før sagen bliver afgjort, hvis den ender med at blive sendt videre til EU-Domstolen.

Her er ugens vigtigste historier på ShippingWatch

Ugen på ShippingWatch bød på flere Maersk-overskifter med kapitalmarkedsdag og nye oplysninger om Hamburg Süd. Samtidig præsenterede J. Lauritzen regnskab, mens erhvervsminister Brian Mikkelsen (K) kom med en markant kritik af sydkoreansk statsstøtte.

Relaterede

Seneste nyt

Job

Se flere

Se flere