Her sejler Maersks' første fjernstyrede skib
![Svitzer-skibet Hermod blev torsdag fjernstyret fra land, mens fartøjet sejlede rundt i Københavns Havn. | Foto: Søren Pico/ShippingWatch](https://photos.watchmedier.dk/watchmedier/resize:fill:3840:0:0/plain/https://photos.watchmedier.dk/Images/article10034616.ece/ALTERNATES/schema-16_9/auto.jpg)
Svitzer og Rolls Royce har igennem det seneste år arbejdet sammen om et projekt om fjernstyring af et skib, og torsdag gav de to selskaber så en demonstration af projektet.
Det skete i Nordhavn i København, hvor bugserskibet "Hermod" lå til ved kajen lige ud for Svitzers hovedsæde.
Mens der var besætning ombord på skibet under selve demonstrationen, blev skibet styret af en kaptajn, der sad inde i bygningen med styreværktøj og flere skærme foran sig, hvor han kunne følge med i, hvor skibet befandt sig på vandet i havneområdet.
Skibet, som er 28 meter langt og blev bygget i 2016, blev fragtet til København, hvor det siden er blevet udstyret med teknologi, der muliggør fjernstyrede operationer. De første fjernstyrede testsejladser med skibet fandt således sted i februar i år.
Dialogen mellem Svitzer og Rolls Royce startede tilbage i august 2016.
Førerløs og autonom skibsfart har været et stort tema i shipping-industrien i 2017, hvor flere testprojekter ligesom i tilfældet med Svitzer og Rolls Royce er blevet annonceret. Tidligere på året udførte finske Wärtsilä eksempelvis et over fire timer langt forsøg med et offshoreskib i Nordsøen ud for Skotland, der blev kontrolleret fra Californien i USA.
I Norge har selskaberne Kongsberg og Yara ligeledes i år offentliggjort deres planer om et fælles projekt, hvor et skib efter planen skal være ubemandet fra 2020.
Autonome skibe udvikler sig hurtigere end ventet
Rolls Royce og Google Cloud i samarbejde om førerløse skibe
Finland åbner testområde for autonome skibe
Svitzer og Rolls-Royce i nyt samarbejde på fjernstyrede skibe