ShippingWatch

Det iranske marked har åbnet sig hurtigere end ventet for rederierne

Åbningen af det iranske marked for danske rederier er gået hurtigere end ventet. Det er stadig kompliceret, men hos J. Lauritzen venter man øget aktivitet inden for kort tid, skriver Berlingske Business.

Det går bedre for danske rederier i Iran, hvor havnene igen er åbnet efter flere års sanktioner. Ifølge Jakob Ullegård fra Danske Rederier er det gået hurtigere i Iran, end man havde håbet på, siger han til Berlingske Business.

Der er stadig udfordringer, men tankrederne nyder godt af den øgede eksport af olie. Også hos J. Lauritzen, der for fem år siden inden sanktionerne lavede meget forretning i Iran, ser mulighederne åbne sig.

"Iran var et af vores store forretningsområder for gasaktiviteterne, men efter sanktionerne var vi tvunget til at træde ud. Vi ser nu igen et meget stort potentiale. Vi regner med, at aktiviteten for alvor begynder fra andet halvår af 2018 eller første halvår 2019," siger Thomas Wøidemann, operativ direktør i J. Lauritzen, til avisen.

Det er især rederiets gasskibe, der sejler med ethylene, som tidligere har lavet meget forretning i landet. Godt 90 pct. af rederiets indtjening på ethylene-skibene stammede fra Iran, forklarer Wøidemann. Under sanktionerne har rederiet holdt kontakterne ved lige, så ifølge direktøren står J.  Lauritzen godt, når der markederne for alvor tager fra.

Evergas: Tre store udfordringer for handel med Iran 

Containerredere på stribe har genoptaget ruter til Iran

Maersk ser stort potentiale på det iranske marked 

Mere fra ShippingWatch

3i køber AMP ud af Esvagt

Kapitalfonden 3i, der ejer halvdelen af Esvagt, har aftalt med virksomhedens anden ejer, kapitalfonden AMP Capital, at overtage hele Esvagt for 268 millioner britiske pund, så 3i bliver eneejer. Handelen ventes at falde på plads i første kvartal 2022.

Ugens bedste historier på ShippingWatch

Det var tid til procedure i Dan-Bunkering sagen, hvor anklageren kræver bøde- og fængelsstraf. 2022 tegner til at blive nyt hæsblæsende containerår, klima spillede afgørende rolle i Lasse Kristoffersens beslutning om jobskifte i en uge, hvor Norden lagde tørlast og tank sammen i ny struktur.

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

Se flere jobs