Det iranske marked har åbnet sig hurtigere end ventet for rederierne
![](https://photos.watchmedier.dk/watchmedier/resize:fill:3840:0:0/plain/https://photos.watchmedier.dk/Images/article6130897.ece/ALTERNATES/schema-16_9/wf9i6002.jpg)
Det går bedre for danske rederier i Iran, hvor havnene igen er åbnet efter flere års sanktioner. Ifølge Jakob Ullegård fra Danske Rederier er det gået hurtigere i Iran, end man havde håbet på, siger han til Berlingske Business.
Der er stadig udfordringer, men tankrederne nyder godt af den øgede eksport af olie. Også hos J. Lauritzen, der for fem år siden inden sanktionerne lavede meget forretning i Iran, ser mulighederne åbne sig.
"Iran var et af vores store forretningsområder for gasaktiviteterne, men efter sanktionerne var vi tvunget til at træde ud. Vi ser nu igen et meget stort potentiale. Vi regner med, at aktiviteten for alvor begynder fra andet halvår af 2018 eller første halvår 2019," siger Thomas Wøidemann, operativ direktør i J. Lauritzen, til avisen.
Det er især rederiets gasskibe, der sejler med ethylene, som tidligere har lavet meget forretning i landet. Godt 90 pct. af rederiets indtjening på ethylene-skibene stammede fra Iran, forklarer Wøidemann. Under sanktionerne har rederiet holdt kontakterne ved lige, så ifølge direktøren står J. Lauritzen godt, når der markederne for alvor tager fra.
Evergas: Tre store udfordringer for handel med Iran
Relaterede artikler
Evergas: Tre store udfordringer for handel med Iran
For abonnenter