Banker kan presse shipping mod klimamål
![Foto: /ritzau/Marius Nyheim](https://photos.watchmedier.dk/watchmedier/resize:fill:3840:0:0/plain/https://photos.watchmedier.dk/Images/article9980210.ece/ALTERNATES/schema-16_9/skib-arkiv3.jpg)
Kolde kontanter og global opvarmning skal hænge sammen i shippingbranchen.
I hvert fald hvis det kommer til ngo'en Carbon War Room, der sammen med organisationen Carbon Pricing Leaderhsip Coalition og en række banker har diskuteret en helt ny rapport om, hvordan shippingbanker kan komme til at spille en rolle i shippingbranchens arbejde hen mod at nedbringe udslippet af CO2.
Et arbejde som shippingbranchen i modsætning til alle andre brancher globalt set ikke deltager aktivt i med COP-aftalen fra Paris sidste år, men hvor presset mod at levere er vokset i forbindelse med, at IMO senest i foråret 2018 skal have landet en plan for, hvordan shipping vil udlede mindre CO2 fra 2023 og frem.
Lån kædes sammen med klimaovervejelser
I rapporten peger forfatterne på, at shippingbranchen kan blive påvirket betydeligt af shippingbankerne, hvis bankerne i forbindelse med lån til skibe eller andre aktiver lægger vægt på, at skibene f.eks. skal være miljørigtige og sætter spørgsmålstegn ved ældre skibe, som ikke er miljørigtige.
Konklusionen er, at det vil kunne rykke gevaldigt, hvis bankerne spiller med i klimakampen, og der i diskussioner mellem banker og shippingbranchen diskuteres tre punkter:
1. skabe bevidsthed om risici ved klimaforandringerne
2. udvikle best practices for at integrere klimarisici i beslutninger om lån og udlån
3. udvikle en standard for at integrere klimarisici i beslutninger om lån og udlån
Bimco svarer igen på kritik fra InfluenceMap