ShippingWatch

Banker kan presse shipping mod klimamål

De internationale shippingbanker kan komme til at spille en stor rolle i at få shipping til at levere den globale indsats for nedbringelse af CO2. Det kan ske ved at inddrage klima i overvejelserne, før lån gives, vurderer organisationer og banker.

Foto: /ritzau/Marius Nyheim

Kolde kontanter og global opvarmning skal hænge sammen i shippingbranchen.

I hvert fald hvis det kommer til ngo'en Carbon War Room, der sammen med organisationen Carbon Pricing Leaderhsip Coalition og en række banker har diskuteret en helt ny rapport om, hvordan shippingbanker kan komme til at spille en rolle i shippingbranchens arbejde hen mod at nedbringe udslippet af CO2.

Et arbejde som shippingbranchen i modsætning til alle andre brancher globalt set ikke deltager aktivt i med COP-aftalen fra Paris sidste år, men hvor presset mod at levere er vokset i forbindelse med, at IMO senest i foråret 2018 skal have landet en plan for, hvordan shipping vil udlede mindre CO2 fra 2023 og frem.

Lån kædes sammen med klimaovervejelser

I rapporten peger forfatterne på, at shippingbranchen kan blive påvirket betydeligt af shippingbankerne, hvis bankerne i forbindelse med lån til skibe eller andre aktiver lægger vægt på, at skibene f.eks. skal være miljørigtige og sætter spørgsmålstegn ved ældre skibe, som ikke er miljørigtige.

Konklusionen er, at det vil kunne rykke gevaldigt, hvis bankerne spiller med i klimakampen, og der i diskussioner mellem banker og shippingbranchen diskuteres tre punkter:

1. skabe bevidsthed om risici ved klimaforandringerne

2. udvikle best practices for at integrere klimarisici i beslutninger om lån og udlån

3. udvikle en standard for at integrere klimarisici i beslutninger om lån og udlån

Bimco svarer igen på kritik fra InfluenceMap 

Rederierne kalder kritisk IMO rapport for "nonsens" 

IMO's chef afviser kritisk rapport om shippings lobbymagt 

Mere fra ShippingWatch

Maersk løfter sløret for design af metanolskibe

I fem år har Maersk arbejdet på at udvikle et nyt skibsdesign, som skal øge energi-effektiviteten i flåden med 20 pct. Otte skibe, der efter planen skal sejle på grøn metanol fra 2024, bliver de første.

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

Se flere jobs