China Cosco Shipping Corp har ifølge China Daily torsdag bekræftet bestilling af 10 af verdens største tørlastskibe, de såkaldte Valemax, der skal bygges på det kinesiske skibsværft China State Shipbulding Coproration. En lignende ordre afgav China Merchants Energy Shipping for nylig.
Ordrerne er et led i en storstilet aftale med verdens største mineselskab, brasilianske Vale, og kinesiske shippinginteresser om transporter af jernmalm fra Brasilien til Kina. Et samarbejde, der kan få vidtrækkende betydning for store dele af tørlastindustrien, når disse kæmpeskibe opsluger en væsentlig del af transporterne til Kina.
Værdien på den seneste kontrakt blev ikke offentliggjort, men ordren er en del af den aftale, som Cosco indgik med Vale for nylig. Coscos datterselskab China Ore Shipping vil ifølge mediet afskibe omkring 16 millioner ton jernmalm om året for Vale de næste 27 år.
I takt med at der er færre og færre store skibe ledige, er containerrederierne villige til at betale skyhøje priser for at chartre skibe, som først leveres i 2025.
Rederiet, som Mærsk solgte i en milliardhandel sidste år, forventer nu at tjene omkring en mia. kr. på driften. Det sker efter et år med store forandringer.
Når Mærsk indleder sin alliance med Hapag-Lloyd næste år, skal de resterende tre medlemmer af The Alliance have en plan for at kompensere for tyskerne.