Gyseroptakt til regnskabssæson i tørlast

Tre nedjusteringer på samlet 522 mio. USD i  Norden, J. Lauritzen og Pacific Basin ligner optakten til en regulær tørlastgyser forud for regnskabssæsonen i næste måned.
Foto: Star Bulk
Foto: Star Bulk

Nedjusteringer på i alt 522 mio. USD (3,3 mia. kroner) fra tre toneangivende tørlastrederier inden for få uger, D/S Norden, J. Lauritzen og Pacific Basin, ligner en gyseroptakt forud for regnskabssæsonen, der for alvor indledes i februar.

Onsdag fulgte det Hongkong-baserede Pacific Basin efter danske Norden og J. Lauritzen med en Profit Warning på 132 mio. USD, der for hovedpartens vedkommende begrundes med en tilpasning af forwardrater, dvs. tab, på ældre timecharter-kontrakter til den ekstremt svage markedsudvikling uden udsigt til og forventninger om væsentlige forbedringer i 2015 og formentlig også ind i 2016.

Få timer efter udsendte tørlastrederiet Jinhui Shipping, der er børsnoteret i Oslo og som kontrollerer en betydelig flåde af Supramax-skibe, en Profit Warning forud for fremlæggelsen af 2014-regnskabet i næste måned.

Selskabet sætter ikke tal på det forventede nettounderskud, men advarer om en kommende nedskrivning på værdien af flåden, der tæller tæt ved 40 fortrinsvis Supramax-skibe, som sender rederiet i rødt.

Svage kontrakter

Da Norden for godt en måned siden, d. 10. december, nedjusterede med 230 mio. USD til et forventet underskud for hele 2014 på mellem 230 mio. USD og 290 mio. USD, forklarede ledelsen på tilsvarende vis, at det ikke længere er sandsynligt, at visse timecharter-kontrakter på indbefragtet tonnage, der primært er indgået for 3-6 år siden, vil blive profitable.

"Ved indgangen af 2014 var rederiet langt mere optimistiske, end vi nu kan være. Der er en lang række markedsdetaljer, som har ændret sig siden da, og markedet for tørlast har overrasket og skuffet på en lang række faktorer, som vi er nødt til at forholde os til. Man kan sige, at når man ser i bakspejlet, så har vi kontrakter, som ikke skulle være indgået. Kontrakterne er indgået i forventning om, at markedet kunne holde sig, som det altid har gjort historisk, men desværre var markedet dårligere end det har været historisk, så derfor vælger vi nu at være hudløst ærlige og nedjustere," sagde Klaus Nyborg, næstformand i Nordens bestyrelse og konstitueret adm. direktør, i et interview med ShippingWatch i forbindelse med nedjusteringen.

"Det ser ikke kønt ud"

Af den samlede nedskrivning på 160 mio. USD i J. Lauritzen for godt tre uger siden kommer de 90 mio. USD fra nedskrivning af skibsværdier, mens 70 mio. USD relaterer sig til ældre langsigtede charterkontrakter. Beløbet forventes også at svare til størrelsen på nettounderskuddet i 2014.

"Vi må indrømme, at når vi kigger ud over det geopolitiske landskab, synes vi ikke, det ser særlig kønt ud. Vi er meget afhængige af, hvad der sker i Europa og i Østen, hvor der lige nu er bremset relativt betydeligt op. Kina har været en skuffelse på tørlast, og der er sket nogle ting, der gør, at vi må revidere vores opfattelse, og det er vi ikke ene om," sagde Jan Kastrup-Nielsen i forbindelse med nedjusteringen.

Her er taberne i tørlast ved indgangen til 2015 

En lang række tørlastselskaber er noteret på børserne i Oslo og New York og fremlægger også 2014-regnskaber i løbet af de kommende måneder. Her er markedstilpasningen foreløbig sket gennem en massiv korrektion af aktiekurserne, hvor mange tørlastselskabers markedsværdier er drønet nedad i navnlig sidste halvdel af 2014 og især afslutningen på året.

Markedsværdierne i selskaber som de to John Fredriksen-kontrollerede Golden Ocean og Knightsbridge er faldet med henholdsvis 65 og 56 procent i løbet af 2014, mens norske Western Bulk er hamret ned med godt 70 procent.

For flere af de store rederier i New York som kapitalfondsfinansierede Star Bulk Carriers og Scorpio Bulkers sluttede året nærmest i frit fald, mens nedturen i et selskab som DryShips, hvor en aktie onsdag kostede én dollar, næsten er uden for katagori.

Pacific Basin tager stor nedskrivning på 132 mio USD  

Børshug til kapitalfonde bag stort tørlastrederi 

Svage aktiekurser kan sende rederier ud af børsen i New York

Flere tørlastkollaps kan være på vej 

Klaus Nyborg: Norden har været for optimistisk 

 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også