ShippingWatch

Her er taberne i tørlast ved indgangen til 2015

Omkring 20 procent er der samlet set barberet af tæt ved 30 store tørlastrederiers markedsværdi i løbet af 2014, og det nye år ser ud til at blive en gigantisk udfordring for industrien og ikke mindst investorerne.

Foto: /ritzau/AP/Richard Dew/

Ved indgangen til 2015 har tæt ved 30 af de toneangivende tørlastrederier mistet omkring en femtedel af deres markedsværdi, men for selskaber som især danske Norden og børsnoterede rederier i New York som Scorpio Bulkers, Dryships (minus 74,7 pct.) og Genco Shipping (minus 68,6 pct.), har der reelt været tale om noget nært frit fald i det forløbne år. Og alt peger mod et nyt og yderst lunkent år for tørlastrederierne.

Ifølge det norsk-baserede Fearnley Securities' oversigt mandag den 29. december 2014 over de 27 tørlastselskaber, som analysehuset dækker, er den største taber i 2014 Scorpio Bulkers, der i ugen op til jul afhændede syv tørlastnybygninger, med et samlet kursfald i 2014 på 80,5 procent, mens danske Norden står til at have tabt 55,2 procent. De to selskaber har i dag en markedsværdi på henholdsvis 275 og 852 mio. USD.

Investorer banker skibsværdier i tørlast ned med 30 procent

Det Hongkong-baserede Pacific Basin er ved indgangen til 2015 faldet godt 44 procent, mens selskaber som de to John Fredriksen-kontrollerede Golden Ocean og Knightsbridge er faldet med henholdsvis 65 og 56 procent i løbet af 2014, mens norske Western Bulk er hamret ned med godt 70 procent.

Blandt amerikanske aktieanalytikere er der meget få og om nogen lyspunkter at holde sig til i det kommende år, hvilket er helt i tråd med de dystre forudsigelser for hele tørlastsegmentet ikke blot næste år, men formentlig også i 2016 og 2017 på grund af den helt overvældende ordrebog af ny tonnage, der kommer ind i flåden.

Nyt scenarie på seks måneder

Hårdt prøvede danske J. Lauritzen leverede med sin seneste nedjustering på 160 mio. USD eller en lille milliard kroner for blot ti dage siden et aktuelt billede på, hvad den nærmest fremtid vil byde på.

"Med det, der er sket i løbet af de seneste måneder, kan vi ikke bevare det ratescenarie, vi har haft for 2015, 2016 og 2017. Det har vi nu reguleret på. Reelt er nedskrivningen et udtryk for, at ejernes fremtidige indtjening er mindre nu, end den var for seks måneder siden," sagde CEO Jan Kastrup-Nielsen, President og CEO i J. Lauritzen, til ShippingWatch samme dag, mens han sammenlignede Lauritzens tilpasning til det fremtidige rateniveau med de markant faldende aktiekurser i tørlastrederierne.

Udklip.PNG

Få dage inden J. Lauritzen markante nedtoning af forventningerne til 2014 og fremefter havde også Norden taget konsekvensen med en massiv nedjustering af sine forventninger til hele året til et minus på mellem 230 mio. USD og 290 mio. USD.

"Det er ikke længere sandsynligt, at visse timecharter-kontrakter på indbefragtet tonnage, der primært er indgået for 3-6 år siden, vil blive profitable," forklarede rederiet den 10. december.

Norden tager hul på milliardinvestering i nybygninger

"Hensættelsen kommer som følge af de fortsat svage forwardrater i tørlast, der har været gældende på det seneste, og som har foranlediget, at ledelsen har foretaget en revurdering af forventningerne til fragtraterne. På denne baggrund har ledelsen konkluderet, at markedet de næste par år ikke vil forbedre sig i samme grad som tidligere antaget, men på kort sigt ligge tættere på de nuværende forwardrater i markedet. Forventningen til raterne på lang sigt forbliver uændret på niveau med de historiske gennemsnit, der hidtil er anvendt."

Omtrent tre uger i streg, den længste periode i årevis, er det toneangivende Baltic Dry Index faldet og faldet, og mest bekymrende for industrien er den kendsgerning, at det er sket i et traditionel robust 4. kvartal for spotraterne.

Klaus Nyborg: Norden har været for optimistisk

"Med mindre der sker noget alvorligt og uventet i forhold til Kina, er jeg bange for, at shippingindustrien og aktiekurserne vil være svage hele næste år. Så indtil da er jeg ude af shippingaktier, konstaterede en amerikansk aktieanalytiker forleden på sitet Seeking Alpha.

En forventning, der er udbredt blandt analytikere og med den mulige konsekvens, at flere aktører i tørlastmarkedet næppe vil overleve det nuværende miljø. Det vurderede Per Hansen, investeringsøkonom fra Nordnet, for nylig over for Shippingwatch:

"De næste seks til 12 måneder bliver hårde, og der er ikke noget, som tyder på, at tingene bliver bedre. I den proces vil nogle knække nakken, og der vil ske en tilpasning. Men der vil blive ved med at være pres på raterne," siger han til ShippingWatch og tilføjer, at det herefter er svært at forudsige, hvad der vil ske."

Dyb tørlastkrise tvinger Lauritzen til nedskrivning på 160 mio. USD

Store tørlastskibe slutter 2014 i totalt dødvande

Scorpio Bulkers i strid modvind blandt investorer

Skibsværdier i tørlast rasler ned dag for dag

Flere tørlastkollaps kan være på vej

Krisen kan udsætte kapitalfondes exit i shipping

 

Relaterede

Seneste nyt

Job

Se flere

Se flere