Kinas opgør med Valemax-skibe fortsætter

Det kinesiske transportministerium har udstedt nye havneregler, som berører opankring af store skibe og øjensynligt vil karambolere med de store Valemax-skibe.
Foto: Vale
Foto: Vale

Forholdet mellem Kina og den brasilianske minekæmpe Vales store tørlastskibe, Valemax'ere, ser ikke ud til at blive bedre i fremtiden. Det kinesiske transportministerium har ifølge Seatrade Global udsendt nye regler for landets havne om opankring af store skibe, der i fremtiden maksimalt må have 250.000 dwt i kapacitet.

Og det er et problem for de store Valemax'er på 400.000 dwt. De nye regler kan være en reaktion på, at to Valemax-skibe i 2011 og 2012 lagde til i kinesiske havne, hvilket fik den kinesiske rederorganisation (CSA) til at protestere.

I de nye regler står der ifølge Seatrade Global, at tørlastskibe med en kapacitet på over 250.000 dwt ikke må være fuldt lastet, hvis de ønsker at lægge til i kinesiske havne. Desuden vil de nye regler få minimal indflydelse på de fleste skibe, der lægger til havnene, da mange af dem er under 250.000 dwt, påpeger ministeriet.

Vale spinder guld på Kinas efterspørgsel 

Analytikere har tidligere peget på, at Valemax-skibe ofte bruger 300.000-350.000 dwt af sin kapacitet til lasten, og derfor vil de overskride grænsen.

I august tydede det imidlertid på, at der måske var et opbrud på vej i striden om de store skibe, der siden januar ikke har måtte anløbe kinesiske havne med reference til sikkerheden, men også fordi man frygtede, at Valemax'erne ville sænke de i forvejen lave rater og dermed ramme shippingindustrien i landet.

Men i forbindelse med diskussionen af de nye sikkerhedsregler for havnene publicerede transportministeriet et udkast på ministeriets hjemmeside, hvor man ønskede feedback på fremtidige administrative foranstaltninger, der skulle sikre anløb af kystfartøjer.

Medie: Kina overvejer at skrotte Valemax-forbud

Kina tavs om Vales anløb med kæmpe tørlastskib 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også