Norden hæver forventninger til overskuddet i 2017

Danske Norden er nu sikker på at lande et tocifret overskud for 2017, oplyser rederiet. "Det er et markant ryk," siger CEO Jan Rindbo til ShippingWatch.
Foto: /ritzau/Lars Krabbe
Foto: /ritzau/Lars Krabbe

Opdateret kl. 10:54 med kommentar fra CEO Jan Rindbo.

Seks år er gået, siden Norden sidst kunne levere et overskud på bundlinjen. Det var i 2011. Og i 2017 vender Norden tilbage til plusset, oplyser rederiet tirsdag formiddag.

Det er immervæk sjovere at tale om sorte tal på bundlinjen, end at det går i den rigtige retning, som Norden i løbet af 2017 indikerede ved flere lejligheder, siger CEO Jan Rindbo til ShippingWatch.

For 2017 venter Norden med dagens melding at lande et overskud på mellem 20 og 35 mio. dollars mod en tidligere forventning i spændet mellem minus 10 mio. dollars og plus 30 mio. dollars.

"Det er et markant ryk for os, når vi tænker på, hvor vi kommer fra med nogle år nu med tab. Vi er inde i en positiv udvikling, som vi har set gennem et længere stykke tid, men det er klart, at det er sjovere at tale om sorte tal på bundlinjen, end et lavere minus pga. de her forbedringer. Så vi får sat lidt skub i udviklingen hen mod endnu bedre resultater for Norden," siger han.

Opsplitning viser værdi

Opjusteringen skyldes en bedre end ventet udvikling i fjerde kvartal i både tørlast og tank, hvor også Nordens nye forretningsenhed Dry Operator, der blev præsenteret i tredje kvartal sidste år, leverede. Ifølge Rindbo var der ikke tale om bedre markeder i fjerde kvartal. Norden har bare fået mere ud af dem, forklarer han.

"Det er bl.a. i vores Dry Operator, at vi selv har skabt gode positioner for fjerde kvartal. I tank leverer vi varen i forhold til den merindtjening over markedet, vi er i stand til at levere på vores tankskibe, og det er med til at drive en bedre præstation i tank, end markedet måske ville tilsige."

I efteråret valgte Norden at opsplitte sin tørlastforretning i de to enheder Dry Owner og Dry Operator, hvor skibene bliver henholdsvis ejet i den første og drevet i den anden. Idéen var at give medarbejderne et større kig ind i deres egne præstationer med regnskabstal for begge enheder. På den måde skulle et uforløst potentiale i Norden komme til sin ret, forklarede Rindbo tidligere til ShippingWatch.

Siden Jan Rindbo overtog topposten i rederiet i foråret 2015, har han bevidst arbejdet med at dele ansvaret ud. Og det arbejde viser nu sit værd, mener han.

"Det handler om at skabe de rigtige rammer, og det har vi gjort med en høj beslutningskraft hos vores folk, der gør, at vi er i stand til at levere de her bedre resultater."

Lav flådevækst i 2018

Det er endnu for tidligt at sige noget om forventningerne til 2018. Rederiet kommer det nærmere i årsrapporten for 2017, som bliver offentliggjort til marts.

I forbindelse med tredje kvartal talte Rindbo om et synkront globalt opsving, hvor især Kina trak højere vækstrater for tørlast i løbet af 2017. Om væksten kan holde ind i 2018, var han mere tvivlende overfor.

"Det afgørende nye er egentlig, at vi er ved at komme ud af den her kæmpe pukkel af overkapacitet. Vi har haft mange år, hvor der bare er blevet leveret nye skibe, og det falder markant fra 2018 og frem. I 2018 ser vi på noget, der ligner en flådevækst på en pct., og det er det laveste niveau siden 1999," sagde Jan Rindbo i efteråret til ShippingWatch.

I regnskabet for tredje kvartal 2017 gik Norden i plus på tørlastforretningen med et justeret perioderesultat på fem mio. dollars mod et underskud på otte mio. dollars i divisionen i samme periode sidste år.

Mens tørlastforretningen gav overskud, blev det til et underskud på en mio. dollars i rederiets tankforretning, hvilket dog var en forbedring af et underskud på fire mio. dollars i tredje kvartal sidste år. Den samlede bundlinje landede på et overskud på fire mio. dollars.

Optimistiske tørlastredere gik på shoppingtur i 2017

Norden får overskud på tørlast 

Tørlastraterne red på en kinesisk bølge i år 

Storaktionær sælger alt i Norden: Tørlastrederier giver dårligt afkast 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Læs også