ShippingWatch

Rusland klar til at sælge ud af statsrederi

Rusland vil i juni sælge en del af det statsejede tankrederi Sovcomflot til en række mindre investorer gennem en børsnotering i Moskva, skriver Reuters.

Sovcomflot
Foto: Sovcomflot

Rusland skulle efter et langt tilløb nu være klar til at delvist privatisere det statsejede tankrederi Sovcomflot.

Regeringen vil angiveligt i juni sælge ud af rederiet til en større gruppe af mindre investorer, der ikke vil kunne true Ruslands kontrol over selskabet på samme måde som en enkelt stor institutionel investor, skriver Reuters.

Det vil ifølge kilder ske ved en børsnotering i Moskva, hvor staten regner med at sælge 25 pct. af rederiet.

"En strategisk investor vil på et eller andet tidspunkt kræve at blive involveret i ledelsen. Det er ikke, hvad Sovcomflot har brug for," siger en regeringskilde til nyhedsbureauet.

Tidspunktet for aktieudstedelsen vil ifølge analytikere gøre Sovcomflot til en interessant investering, da den lavere oliepris kan trække aktieprisen ned.

Sovcomflot har købt 11 skibe i tredje kvartal

Rederiet spiller en afgørende rolle i forbindelse med det store Prirazlomnoye-felt i Pechora Havet, hvor en platform drevet af ligeledes statsejede Gazprom Neft udvinder, opbevarer og afskiber olie. Derudover sejler selskabet med flydende naturgas fra det store Yamal LNG-felt.

Sovcomflot rejse i 2016 1,3 mia. dollars, herunder 750 mio. dollars i usikret, offentlig gæld og 512 mio. dollars i banklån. Pengene skal primært bruges til et nybygningsprogram af flåden, der blandt andet tæller en række issklasse-skibe.

Tankrederiet fik et nettooverskud på 206.8 mio. dollars i 2016 mod 354.5 mio. dollars året før, mens den samlede omsætning lød på 1,4 mia. dollars mod 1,5 mia. dollars i 2015.

Russiske Sovcomflot reducerer overskuddet i 2016

Rusland vil privatisere Sovcomflot

Sovcomflot gennemfører sjælden arktisk rejse

Shell og Sovcomflot i Østersø-samarbejde om LNG

Forsiden lige nu

Her er ugens bedste historier på ShippingWatch

Priserne på offshoreskibe er i bund, rederiernes egen og investorernes opfattelse af etik og en McKinsey-rapport om containerbranchens resultater var blandt ugens vigtigste historier på ShippingWatch.

Ny rapport: Maersk mener at have løst flere problemer i Alang

Der er nu sket så store forbedringer på tre værfter i Alang, at de udgør et alternativ til Kina og Tyrkiet, mener Maersks topchef Søren Skou. I en ny rapport erkender koncernen dog, at der stadig er usikkerhed om vandmiljø og problemer med adgang til lægehjælp.

Schmølker: Stena er en mere langsigtet ejer end Weco

Johnny Schmølker var med fra begyndelsen, da Johan Wedell-Wedellsborg slog sig sammen med Stena om produkttankrederiet Stena Weco. Samarbejdet er i dag fortid. Det er Schmølker ikke, der nu står for Stenas danske aktiviteter i Hellerup.

Relaterede

Seneste nyt

Job

Se flere

Se flere