Shell og Sovcomflot i Østersø-samarbejde om LNG
![](https://photos.watchmedier.dk/watchmedier/resize:fill:3840:0:0/plain/https://photos.watchmedier.dk/Images/article7019348.ece/ALTERNATES/schema-16_9/Polaris04666209.jpg)
Et nyt samarbejde mellem Shell og Sovcomflot i Østersøen og Nordeuropa vil gøre, at fire aframax-råolietankere fra tredje kvartal 2018 vil kunne sejle på LNG.
Det er de første råolietankere i verden, som skal sejle på LNG, og de bliver blandt de første lng-drevne skibe, der skal sejle på skiftende ruter, skriver de to selskaber i en pressemeddelelse.
"Det er et vigtigt næste skridt for gas som en del af energi-misket. Vi er glade for at arbejde med SCF Group om at gøre de lng-drevne afmax råolietankere til en realitet. Det er endnu et marinesegment, som hilsner fordelene ved LNG-brændstof velkomment, og som gør det klart, at lng vil spille en nøglerolle i at hjælpe shippingindustrien til at imødekomme de nye udledningsreguleringer," lyder det fra Maarten Wetselaar, der er integrated gas and new energies director hos Shell.
Russiske Sovcomflot reducerer overskuddet i 2016
De fire råolietankere kan tanke lng to steder, fra et LNG-bunkerskib, som vil bunkre i Rotterdam og fra en terminal i Østersøen.
Sejlads på LNG er en af de måder, hvor rederne kan overholde de kommende globale svovlkrav om en maksimal udledning af svovl på 0,5 pct., som træder i kraft i 2020.
LNG-industrien vejrer morgenluft efter IMO's svovlbeslutning