ShippingWatch

Shell og Sovcomflot i Østersø-samarbejde om LNG

Shell skal levere lng-brændstof til en flåde af fire råolietankere, som Sovcomflot skal drive i Østersøen og Nordeuropa. "Det er et vigtigt næste skridt for gas som en del af energi-mikset," siger Maarten Wetselaar, Shells direktør for integrated gas and new energies.

Et nyt samarbejde mellem Shell og Sovcomflot i Østersøen og Nordeuropa vil gøre, at fire aframax-råolietankere fra tredje kvartal 2018 vil kunne sejle på LNG.

Det er de første råolietankere i verden, som skal sejle på LNG, og de bliver blandt de første lng-drevne skibe, der skal sejle på skiftende ruter, skriver de to selskaber i en pressemeddelelse.

"Det er et vigtigt næste skridt for gas som en del af energi-misket. Vi er glade for at arbejde med SCF Group om at gøre de lng-drevne afmax råolietankere til en realitet. Det er endnu et marinesegment, som hilsner fordelene ved LNG-brændstof velkomment, og som gør det klart, at lng vil spille en nøglerolle i at hjælpe shippingindustrien til at imødekomme de nye udledningsreguleringer," lyder det fra Maarten Wetselaar, der er integrated gas and new energies director hos Shell.

Russiske Sovcomflot reducerer overskuddet i 2016

De fire råolietankere kan tanke lng to steder, fra et LNG-bunkerskib, som vil bunkre i Rotterdam og fra en terminal i Østersøen.

Sejlads på LNG er en af de måder, hvor rederne kan overholde de kommende globale svovlkrav om en maksimal udledning af svovl på 0,5 pct., som træder i kraft i 2020.

LNG-industrien vejrer morgenluft efter IMO's svovlbeslutning

Opkøb sikrer Shell langt bedre tredje kvartal end ventet

Rapport: Scrubbere for dyr løsning til gamle skibe

Forsiden lige nu

Her er ugens bedste historier på ShippingWatch

Priserne på offshoreskibe er i bund, rederiernes egen og investorernes opfattelse af etik og en McKinsey-rapport om containerbranchens resultater var blandt ugens vigtigste historier på ShippingWatch.

Ny rapport: Maersk mener at have løst flere problemer i Alang

Der er nu sket så store forbedringer på tre værfter i Alang, at de udgør et alternativ til Kina og Tyrkiet, mener Maersks topchef Søren Skou. I en ny rapport erkender koncernen dog, at der stadig er usikkerhed om vandmiljø og problemer med adgang til lægehjælp.

Schmølker: Stena er en mere langsigtet ejer end Weco

Johnny Schmølker var med fra begyndelsen, da Johan Wedell-Wedellsborg slog sig sammen med Stena om produkttankrederiet Stena Weco. Samarbejdet er i dag fortid. Det er Schmølker ikke, der nu står for Stenas danske aktiviteter i Hellerup.

Relaterede

Seneste nyt

Job

Se flere

Se flere