Shell og Sovcomflot i Østersø-samarbejde om LNG

Shell skal levere lng-brændstof til en flåde af fire råolietankere, som Sovcomflot skal drive i Østersøen og Nordeuropa. "Det er et vigtigt næste skridt for gas som en del af energi-mikset," siger Maarten Wetselaar, Shells direktør for integrated gas and new energies.

Et nyt samarbejde mellem Shell og Sovcomflot i Østersøen og Nordeuropa vil gøre, at fire aframax-råolietankere fra tredje kvartal 2018 vil kunne sejle på LNG.

Det er de første råolietankere i verden, som skal sejle på LNG, og de bliver blandt de første lng-drevne skibe, der skal sejle på skiftende ruter, skriver de to selskaber i en pressemeddelelse.

"Det er et vigtigt næste skridt for gas som en del af energi-misket. Vi er glade for at arbejde med SCF Group om at gøre de lng-drevne afmax råolietankere til en realitet. Det er endnu et marinesegment, som hilsner fordelene ved LNG-brændstof velkomment, og som gør det klart, at lng vil spille en nøglerolle i at hjælpe shippingindustrien til at imødekomme de nye udledningsreguleringer," lyder det fra Maarten Wetselaar, der er integrated gas and new energies director hos Shell.

Russiske Sovcomflot reducerer overskuddet i 2016 

De fire råolietankere kan tanke lng to steder, fra et LNG-bunkerskib, som vil bunkre i Rotterdam og fra en terminal i Østersøen.

Sejlads på LNG er en af de måder, hvor rederne kan overholde de kommende globale svovlkrav om en maksimal udledning af svovl på 0,5 pct., som træder i kraft i 2020.

LNG-industrien vejrer morgenluft efter IMO's svovlbeslutning  

Opkøb sikrer Shell langt bedre tredje kvartal end ventet 

Rapport: Scrubbere for dyr løsning til gamle skibe 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også