Tirsdag aften anmodede Hafnia Tankers det amerikanske finanstilsyn om en børsnotering af rederiet på the New York Stock Exchange. Rederiet offentliggør sit regnskab i dag.
Produkttankrederiet Hafnia Tankers har taget første skridt til en børsnotering i New York. Selskabet med hovedsæde i Hellerup meddelte tirsdag aften, at det havde sendt en indberetning til det amerikanske finanstilsyn med det mål at blive børsnoteret på the New York Stock Exchange.
Flere analysehuse er inden for de seneste måneder begyndt at dække Hafnia Tankers forud for en kommende børsnotering og produkttankrederiet, der er etableret af en stribe tidligere topfolk i danske Torm, er for længst udpeget som en børskandidat i New York. Ikke mindst begrundet i selskabets potentiale og ejerkredsen med bl.a. kapitalfondene Blackstone og Tufton Oceanic.
Samtidig er 2015 det første reelle år for det nyetablerede Hafnia Tankers, der også lige nu befinder sig i et ekstremt gunstigt ratemiljø båret oppe af ikke mindst den kraftige efterspørgsel i tank- og råoliesegmentet. Derfor er der stor spænding op til rederiets regnskab, der offentliggøres i dag.
En børsnotering af Hafnia Tankers i 2015 er en potentiel kurstrigger i det dansk baserede produkttankrederi forud for et begyndende opsving i 2015 og 2016, vurderede norske Pareto Securities i en kommentar til Hafnias 2014-regnskab i marts 2015.
Hafnia Tankers er i dag blot noteret på OTC-listen i Oslo, hvor handlen er yderst begrænset eller lig nul, fordi der ingen sælgere er af aktien, ligesom den aktuelle aktiekurs af samme årsag dermed heller ikke nødvendigvis afspejler den reelle markedsværdi af selskabet.
Ifølge Pareto Securities, der i lighed med Danske Bank Markets og amerikanske Global Hunter Securities har indledt dækning af Hafnia Tankers fra begyndelsen af 2015, handles aktien i Hafnia lige nu væsentligt under den indre værdi, og med en børsnotering som en potentiel trigger i år samt en erfaren organisation, er Hafnia godt positioneret i et forbedret produkttankmarked, understregede Pareto for knap to måneder siden.
Fælles for alle tre vurderinger af Hafnia Tankers er udover forventninger om et forbedret produkttankmarked i 2015 og 2016, nye og større raffinaderier i bl.a. Mellemøsten og Asien, længere distancer, højere skibsværdier m.m., Hafnias eksponering i spotmarkedet inden for Handy og MR samt seks store LR1-skibe.
Samtidig peger Pareto og Danske Bank Markets på topledelsens erfaring og resultater gennem en årrække i Torm, ligesom Pareto bemærker, at Hafnias organisation med den operationelle in-house platform Hafnia Management tæller omkring 30 erfarne og tidligere ansatte i selskaber som Maersk, Torm, J. Lauritzen, Trafigura og Norden.
I takt med at der er færre og færre store skibe ledige, er containerrederierne villige til at betale skyhøje priser for at chartre skibe, som først leveres i 2025.
Rederiet, som Mærsk solgte i en milliardhandel sidste år, forventer nu at tjene omkring en mia. kr. på driften. Det sker efter et år med store forandringer.
Når Mærsk indleder sin alliance med Hapag-Lloyd næste år, skal de resterende tre medlemmer af The Alliance have en plan for at kompensere for tyskerne.