Sydkoreas nye containerrederi vil have 25 ruter om fem år

Sydkoreas nye containerrederi SM Line, der primært er bygget på resterne af det kollapsede Hanjin Shipping, vil starte forretningen op med ni ruter i år. Planen er at vokse til i alt 41 skibe på 25 ruter i løbet af de næste fem år.
Foto: Stephen Carr/AP/Polfoto/Arkiv
Foto: Stephen Carr/AP/Polfoto/Arkiv

Det nye containerrederi SM Line regner med at gå i luften om tre måneder med de aktiver, der blev overtaget fra Sydkoreas daværende største rederi, Hanjin Shipping, efter kollapset i sensommeren sidste år.

I første omgang vil den nye containerspiller starte ni ruter til destinationer som bl.a. Thailand, Vietnam og Japan, skriver nyhedsbureauet Yonhap.

Opstartsnetværket vil blive besejlet af 12 containerskibe, som SM Line overtog fra Hanjin Shipping i forbindelse med afviklingen af verdens dengang syvendestørste containerrederi.

SM Line ejes af det koreanske konglomerat SM Group, som også ejer landets næststørste tørlastrederi, Korea Line Corp., og det nyetablerede selskab har købt Hanjin Shippings eftertragtede Asien-USA netværk samt forretningen på intra-Asien og flere af Hanjins terminaler.

Men rederiet har store ambitioner.

"I 2018 vil vi drive 21 skibe på 12 ruter," har CEO Kim Chil-bong tidligere sagt ifølge mediet IHS Fairplay.

"I løbet af de næste fem år vil vi have 41 skibe på 25 ruter."

Samtidig vil rederiet ifølge Chil-bong hæve omsætningen til hele tre billioner won i 2018, svarende til omk. 2,5 mia. dollars.

SM Groups bestyrelse stemte imod opkøbet af Hanjin-aktiverne, og selskabet har derfor oprettet SM Line som et separat selskab, der vil blive drevet uafhængigt af tørlastforretningen i Korea Line Corp.

Hanjin Shipping søgte om konkursbeskyttelse i slutningen af august sidste år, hvor kreditorerne trak stikket, og rederiet blev erklæret endeligt konkurs d. 17. februar i år.

SM Shipping mangler tusindvis af containere 

SM Shipping starter med 12 containerskibe 

Medie: Bank sætter ti Hanjin-skibe til salg 

Her er den største aftager af Hanjins gamle skibe 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også