Myndigheder har stoppet skrotning af Maersk-skib i Bangladesh

De nye ejere har tilsyneladende givet forkerte oplysninger om fartøjet Producer til myndighederne i Bangladesh. Derfor har myndighederne nu stoppet ophugningen af tankskibet, som man er i færd med at undersøge for farlige stoffer.
Billedet viser ophugningen af et Maersk-skib i Alang og ikke i Bangladesh. | Foto: Louise Vogdrup-Schmidt
Billedet viser ophugningen af et Maersk-skib i Alang og ikke i Bangladesh. | Foto: Louise Vogdrup-Schmidt
AF RITZAU & NIKLAS KRIGSLUND

Miljømyndighederne i Bangladesh har standset skrotningen af det tidligere Maersk-fartøj Producer. Det skriver Politiken søndag.

Myndighederne fatter særligt interesse for skibets tanke og kilometervis af rørsystemer. Her vil de lede efter stoffer, der er farlige for miljøet og de arbejdere, som uden forsvarligt udstyr var i gang med at skille skibet ad.

Ophugningen er sat i bero, indtil det er afklaret. Det oplyser Masud Karim, der er direktør i miljøministeriet i Bangladesh.

Undersøgelsen kommer efter, at det selskab, som Maersk-gruppen og en partner solgte fartøjet til, tilsyneladende har givet forkerte oplysninger til myndighederne i Bangladesh.

Kan være solgt til GMS

Før salget fik Maersk lavet en rapport til køberen. Den fortæller, at der stadig er farlige stoffer i skibet. Men rapporten er ikke fulgt med skibet til Bangladesh.

Ifølge Politiken og Danwatchs oplysninger er køberen er verdens største opkøber af skibe til skrot, GMS.

Selskabet har ellers tidligere afvist overhovedet at handle med Maersk. Det fortalte selskabets CEO Anil Sharma i et interview med ShippingWatch, hvor han i øvrigt roste Maersk for nu at skrotte sine skibe i indiske Alang efter tidligere at have holdt sig væk.

ShippingWatch forsøger at få en kommentar fra GMS, som hidtil ikke har vendt tilbage på Politikens henvendelser.

Skrot-opkøber roser Maersks blåstempling af Alang 

Producer har de seneste 18 år ligget fast ved et oliefelt i Nordsøen som en flydende installation. Her blev olie fra undergrunden bearbejdet og oplagret. Der blev brugt tonsvis af kemikalier om bord. Olien kan også have bragt radioaktive stoffer, primært uran, med op fra undergrunden.

Maersk fremhæver i en skriftlige kommentar til Politiken, at selskabet forsøgte at standse ophugningen, da det blev opdaget, at det skulle ske "under kritisable forhold i Chittagong."

Maersk skriver videre, at det vil være glædeligt, hvis undersøgelsen kan føre til en ophugning af skibet til internationalt acceptable standarder.

Britiske myndigheder vil se på salg

Salget af Producer, som hed North Sea Producer, da Maersk ejede det, er desuden kommet i myndighedernes søgelys i Storbritannien.

Det skyldes, at skibet lå i britisk havn, da Maersk solgte det. Det er imidlertid ulovligt at eksportere farligt affald fra EU, og derfor vil myndighederne nu undersøge, om Maersk på daværende tidspunkt vidste, at skibet skulle sejles direkte til ophugning i Bangladesh.

Maersk har dog hele tiden fastholdt, at skibet blev solgt til videre drift.

Rederiers flagfinte kan blive bremset af EU-regel

Maersk blev advaret om forurening i Alang i rapport

Maersk har indtaget den globale skibskirkegård 

Konsulent bag Maersk-rapport: Det kan blive for dyrt at forbedre Alang

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også