Suez-kanalen kører igen efter blokade fra MSC-skib

Det grundstødte containerskibe MSC Fabiola blev i weekenden bragt flot, og trafikken i den travle kanal kom igen op at køre.
Foto: Jacob Guldager/Leth Agencies/Twitter.com/Jacob73901808
Foto: Jacob Guldager/Leth Agencies/Twitter.com/Jacob73901808

Trafikken i Suez-kanalen vendte tilbage til sin normale tilstand over weekenden efter en blokade fra det store containerskib MSC Fabiola, som torsdag eftermiddag gik på grund.

Ifølge flere medier blev det 12.500 teu store skib bragt flot natten til lørdag lokal tid og eskorteret ud af kanalen af flere slæbebåde. Ifølge marinetraffic befinder skibet sig i øjeblikket i Det Røde Hav.

Flere containerskibe måtte på grund af grundstødningen vente for at komme igennem kanalen, men kunne herefter fortsætte deres rute. Det var omkring torsdag kl. 17 lokal tid, at MSC Fabiola gik grund i den sydlige del af Suez-kanalen og derefter spærrede for de andre skibe.

Al transit gennem kanalen blev fra da af suspenderet, mens containerskibe stadig kunne sejle ind fra den sydgående del af Suez-kanalen, men måtte ankre op ved saltvandssøen Great Bitter Lakes lige før 144 kilometermærket, hvor MSC-skibet gik på grund på grund af motorproblemer.

Stort MSC-containerskib blokerer Suez-kanalen 

Jacob Guldager fra Suez-agenten Leth Agencies fortalte til ShippingWatch fredag, at der relativt ofte sker grundstødninger. Det seneste skete dog et uheldigt sted, fordi det var i et ensrettet løb i kanalen, hvor den ikke er udbygget.

"Var det sket i midten af kanalen, var det ikke noget problem, da man blot ville skifte enten den nordgående eller sydgående trafik over i det andet løb," forklarede han.

MSC Fabiola var det tiende skib i rækken i en konvoj på 20 skibe på den sydgående rute. De resterende ni skibe blev efterfølgende holdt tilbage. Normalt tager det omkring 12 timer at sejle gennem Suez-kanalen, og under normale omstændigheder ville skibene have været ude ved 18-tiden torsdag aften.

Containerkæmpe bragt flot på Elben 

Suez lokker med store rabatter for containerskibe 

Så meget kan rederne spare ved at sejle syd om Afrika 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også