Redere misser rateløft på Asien-Europa

Trods vedvarende forsøg på at genskabe et for rederierne fornuftigt rateniveau på de tunge containerruter mellem Asien og Nordeuropa falder raterne endnu en gang tilbage i denne uge.
Foto: Hanjin
Foto: Hanjin
AF RITZAU FINANS

Det ser ikke ud til at lykkes containerrederne at presse spotraterne for containertrafikken mellem Asien og Europa op. Trods vedvarende forsøg på at genskabe et fornuftigt rateniveau falder raterne endnu en gang tilbage i denne uge.

Ifølge Journal of Commerce faldt raterne på ruterne med 192 dollars per tyvefodscontainer (teu) til 740 dollars.

Dermed ser det varslede rateløft fra flere af verdens største containerrederier, der ellers skulle have effekt fra fredag, ikke ud til at være slået igennem.

Prøv ShippingWatch gratis og få adgang til alle artikler i 40 dage

Ved indgangen til 2016 forsøgte rederierne ligeledes at løfte raterne mellem verdensdelene markant, og her fik det en kortvarig effekt. Allerede ugen efter dykkede raterne dog igen.

A.P. Møller-Mærsks containerrederi, Maersk Line, er en dominerende spiller på ruterne og har da også været tungt presset af de lave spotpriser for containerfragt. Fredag falder Mærsks B-aktie med 2,8 pct. til 7900 kr.

Containerindeks falder 8,8 procent 

Maersk hæver rater på Fjernøsten-Nordeuropa

Maersk Line: Efterspørgsel i 30-års lavpunkt 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også