ShippingWatch

Kæmpe kinesisk containerfusion er godkendt

Kinas to store statsejede containerrederier, Cosco og China Shipping Container Lines (CSCL), lægges sammen og bliver verdens fjerde største containerrederi. Kinesisk stats-TV bekræfter oplysningerne.

Opdateret kl. 14.29: Den kinesiske statsejede TV-station CCTV har netop annonceret, at den kinesiske stat har godkendt sammenlægningen.

En fusion af Kinas to statsejede containerrederier Cosco og China Shipping Container Lines er blevet godkendt af den kinesiske regering. Det skriver det kinesiske nyhedsmedie Caixin.

Fusionen skaber verdens fjerde største containerrederi efter Maersk Line, schweiziske MSC og franske CMA CGM.

De to statsejede shippinggrupper, Cosco Group og China Shipping Group, har forhandlet siden august i år om en sammenlægning af deres respektive containerrederier, der blandt analytikere anses som en særdeles kompliceret affære.

De to parter havde oprindelig fået tre måneder til at færdiggøre fusionsforhandlingerne.

Kinas såkaldte State Council har gennemgået flere forslag til gennemførelsen af sammenlægning, der ser ud til at blive med Cosco som det nye moderselskab for de to containerrederier.

Den kinesiske shippingindustri er domineret af fem store konglomerater, China Ocean Shipping (Group) Co, China Shipping (Group) Co, Sinotrans, CSC og China Merchants. En fusion af Coscos og CSCL's containeraktiviteter kan ifølge kinesiske analytikere bane vej for en strømlining af andre statsejede selskaber.

Restruktureringen i de kinesiske shippingselskaber er kompliceret af mange årsager, fordi myndighederne forsøger at undgå omfattende afskedigelser, selv om tabene de sidste mange år har været enorme.

Cosco Container Lines og China Shipping Container Lines opererer henholdsvis 175 og 156 containerskibe, og tilsammen har de ifølge Drewry tabt over 911 millioner dollars de sidste fem år.

Endnu er der ingen officielle udmeldinger om godkendelsen, som blev publiceret kortvarigt på den kinesiske rederiforenings hjemmeside tirsdag aften. Nyheden er senere forsvundet fra selvsamme hjemmeside, men florerer nu på flere kinesiske nyhedsmedier, herunder det anerkendte Caixin.

Cosco varsler stort underskud for 2015 

Topchef i China Cosco Holdings træder tilbage

Kinesisk fusionsbølge i shipping er på vej 

Kinesisk storfusion kan være nært forestående 

 

 

Mere fra ShippingWatch

Euronav taber 71 mio dollar i første kvartal

Euronav har ligesom konkurrenterne fået en svær start på 2021. Underskuddet for første kvartal lander på 71 mio. dollar. Et svagt marked er fortsat ind i andet kvartal ifølge topchef.

EU er klar med bolværk mod kinesisk statsstøtte

Efter blandt andet flere kinesiske opkøb i europæiske havne gennem de senere år, spiller EU-Kommissionen nu ud med et instrument, der skal sikre, at udenlandsk statsstøtte ikke går ind og undergraver konkurrencen for europæiske virksomheder.

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

Se flere jobs