Kinesisk storfusion kan være nært forestående

Inden udgangen af 2015 kan en fusion af Kinas to største containerrederier være en realitet. Andre fusioner inden for tørlast og tank kan blive de næste, skriver Wall Street Journal.
Foto: PR-foto
Foto: PR-foto

En fusion af de statsejede kinesiske Cosco og China Shipping Container Lines (CSCL), der skaber verdens fjerde største containerrederi, er nært forestående og kan blive endelig godkendt i januar eller måske allerede inden årets udgang. Det siger kilder til Wall Street Journal.

Containerfusionen kan blive efterfulgt af flere sammenlægninger af andre rederier og enheder inden for tørlast og tank, siger kilder til avisen, der peger på China Merchants Energy Shipping Co. og Sinotrans & CSC Holdings som en del af de kinesiske myndigheders bestræbelser på at restrukturere store dele af af sin tabsgivende shippingindustri og andre virksomheder.

Prøv ShippingWatch gratis og få adgang til alle artikler i 40 dage

Restruktureringen i de kinesiske shippingselskaber er kompliceret af mange årsager, fordi myndighederne forsøger at undgå omfattende afskedigelser, selv om tabene de sidste mange år har været enorme.

Cosco Container Lines og China Shipping Container Lines opererer henholdsvis 175 og 156 containerskibe, og tilsammen har de ifølge Drewry tabt over 911 millioner dollars de sidste fem år.

China Cosco bekræfter milliardordre på kæmpeskibe

Drewry: Kinesisk alliance kan skubbe til magtbalance 

Stort dyk i indtjening i fusionsmodent containerrederi  

Analysehuse nedtoner Maersk-opkøb i Singapore  

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også