Maersk: Flere Triple E-skibe kan blive taget ud

Maersk Line vil ikke udelukke, at det i forbindelse med det kinesiske nytår kan blive nødvendigt at lægge endnu et af de store Triple E-skibe stille for en periode.
Foto: Worldslargestship.com / Maersk Line
Foto: Worldslargestship.com / Maersk Line

Maersk Lines parkering i seks uger af et af rederiets i alt 20 Triple E-skibe på 18.000 teu illustrerer på tydeligste vis de vanskeligheder, som hele containerindustrien befinder sig. Og ifølge rederiet er det ikke nødvendigvis en undtagelse, at et af de ultrastore containerskibe trækkes ud som led i en justering af kapaciteten.

"Det forventer vi sådan set også med nogle yderligere 18.000 teu-skibe. Ikke nu, men måske i forbindelse med det kinesiske nytår (i februar, red.)er det ikke umuligt, at vi også idler et 18.000 teu-skib," siger pressechef Michael Storgaard i Maersk Line.

Det er helt naturligt, at containerredere tager skibe ud i perioder med svag efterspørgsel som led i en tilpasning af deres kapacitet. Ifølge analysehuset Alphaliner er det imidlertid bemærkelsesværdigt. Det understreger nemlig situationens alvor med en svagere vækst i verdensøkonomien, massiv overkapacitet af skibe og historisk lave rater, at Maersk Line og måske andre rederier begynder at trække deres største og dyreste skibe ud i en periode.

SeaIntel: Værste år for Asien-Europa siden finanskrisen 

"Som hovedregel forsøger rederne altid at holde deres største skibe aktive, men udbuddet på næsten alle containerruter er lige nu så stort, at rederne ikke har andet valg end at trække deres mest kostbare aktiver ud," skriver Alphaliner i sit seneste nyhedsbrev.

Det sidste af Maersk Lines første ordre på de indtil videre allerstørste skibe, Triple-E, blev leveret i sommer.

I begyndelsen af juni i år oplyste Maersk Line, at man har bestilt 11 nye ultrastore containerskibe på 19.630 teu og en videreudvikling af Triple-E-serien, hvor de første skibe kan rumme omkring 18.200 container. Ordren har en værdi på 1,8 milliarder kroner eller 12,3 milliarder kroner, og skibene skal bygges på det sydkoreanske værft, Daewoo, hvor de første tyve Tripe-E skibe også kommer fra.

Arbejdsløse skibe

Antallet af arbejdsløse containerskibe nærmer sig det højeste niveau i mere end fem år.

Totalt er 263 containerskibe ledige svarende til 934.700 teu per 19. oktober. Det er det højeste niveau siden 2009-2010, og det forventes at nå over en million teu i løbet af de kommende uger i takt med, at rederne må justere og rationalisere deres rutenetværk op til vintersæsonen.

Containerredere styrer mod tre års historisk nedtur

Alphaliner: Maersk Line parkerer nyt kæmpeskib i seks uger 

Maersk Line slår services sammen og frigør ni skibe

Maersk bestiller 11 nye kæmpeskibe for 1,8 mia dollars 

 

 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også