Asien-Europa-rate falder 10 procent

Raterne på Shanghai-Nordeuropa falder for femte uge i træk til 233 doller pr. teu. Shanghai-indeks stiger dog med 6,5 pct. til 568,7.
Foto: UASC
Foto: UASC
AF RITZAU FINANS

Fem uger i træk er spotraten på den store shippingrute mellem Asien og Europa faldet. Denne uge faldt raterne på Shanghai-Nordeuropa-ruten således med 10 pct. til 233 dollar per tyvefodscontainer (teu) ifølge data fra Shanghai Shipping Exchange.

Det skriver netmediet Journal of Commerce.

Raterne på verdens mest trafikerede rute er indtil videre i år blot steget i otte uger, men faldet i 32 uger indtil nu. Gennemsnitsraten har i år ligget på 629 dollar per teu på ruten. Det er hele 46 pct. under snitniveauet i 2014.

Gennemsnitligt steg fragtraten på at flytte containere fra Kina rundt i verden ellers denne uge med 6,5 procent. Shanghai Containerized Freight Index (SCFI), der dækker over spotpriser på fragt fra Shanghai til en stribe destinationer i verden, står dermed i 568,7.

Containerrederiet Maersk Line er fortsat det mest profitable shippingselskab blandt de største aktører på ruten, men frygt for faldende indtjening på grund af de lave fragtrater har i de seneste uger pressets A.P. Møller-Mærsks aktiekurs ned.

SCFI-indekset ses som en strømpil for rateniveauet på de globale fragtruter, men man skal dog tage højde for, at de fleste rederier har afdækket en stor del af deres kapacitet med længerevarende kontrakter hos kunderne, samt at der ikke er taget højde for udviklingen i brændstofpriser.

Prøv ShippingWatch gratis og få adgang til alle artikler i 40 dage

SCFI-indekset sammensættes af raterne på 15 forskellige ruter fra Shanghai til resten af verden. Ruten mellem Asien og Nordeuropa, der ses som den vigtigste for de store containerrederier, vægter 20 procent, mens ruten til Middelhavet vægter 10 procent. Ruterne til de amerikanske kyster vægter henholdsvis 20 procent for vestkysten og 8 procent for østkysten.

Indekset ses som en strømpil for rateniveauet på de globale fragtruter, men man skal dog tage højde for, at de fleste rederier har afdækket en vis del af deres kapacitet med længerevarende kontrakter hos kunderne.

Maersk Line investerer massivt i container-gps'er  

Maersk Line: Uventet svag efterspørgsel i 2015 

Pålidelighed på højeste niveau i næsten to år 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også