Avis: Hapag-Lloyd rammer børsen til november

Ifølge den tyske avis Hamburger Abendblatt er der angiveligt få måneder til børsnoteringen af tyske Hapag-Lloyd. Tidligere på måneden kom det frem, at rederiet har udvalgt banker til at rådgive om noteringen.
Foto: Hapag-Lloyd
Foto: Hapag-Lloyd
AF RITZAU FINANS OG KATRINE GRØNVALD RAUN

Hvis den tyske avis Hamburger Abendblatt har ret, så går Hapag-Lloyds ejere efter at børsnotere det tyske containerrederi til november.

Avisen skriver torsdag, med henvisning til information fra anonyme kilder, at omkring 20 pct. af rederiets aktier skal sættes til salg i den planlagte notering.

Det er rejsegruppen TUI, der har førsteret til at sælge sin aktiepost på knap 14 pct., skriver Hamburger Abendblatt, mens de tre største aktionærer, CSAV (med 34 pct.), Hamborg by (23,2 pct.) og Klaus-Michael Kühne (20,8%), ventes at beholde deres andele i denne omgang. De har desuden forpligtet sig til en fælles ejerandel på minimum 51 procent i de næste ti år.

Ifølge avisen er planen at værdisætte rederiet til omkring fem milliarder euro, eller cirka 37 milliarder kroner. Børsnoteringen af Hapag-Lloyd har længe været et varmt emne, og i begyndelsen af september skrev Reuters, at rederiet havde udvalgt flere rådgivere til introduktionen på børsen. De tre banker Credit Suisse, Citi og HSCB skulle angiveligt være udvalgt til at hjælpe de tre eksisterende rådgivere på børsnoteringen der skal hjælpe de tre eksisternede rådgivere på børsnoteringen: Deutsche Bank, Goldman Sachs og Berenberg. Selv har Hapag-Lloyd ikke ønsket at udtale sig om sagen.

Bedre tider

Interessen for en børsnotering og adgang til kapitalmarkederne opstod, efter at fusionen med den tyske kollega Hamburg Süd gik i vasken for et par år siden. Derefter har Hapag-Lloyd fusioneret med CSAV, men kigger stadig efter nye kapitalkilder.

Hapag-Lloyd bider sig fast i overskuddet 

I marts måned sagde CEO Rolf Habben Jansen om en børsnotering til ShippingWatch i forbindelse med rederiets præsentation af resultaterne for 2014:

"Vi er stærkt fokuserede på det. Aftalen med aktionærerne lyder på 12 måneder efter fusionen (med CSAV, red.), og vi snakker med dem for at se, hvad der er muligt og ikke muligt. Men jeg kan ikke give noget konkret. Aftalen med aktionærerne er der stadig, og jeg tror, vi alle er enige om, at vi er på rette spor med Hapag-Lloyd, så vi skal også have den rette pris. Tager det tre eller seks måneder mere, så bruger vi den tid," sagde han dengang.

Siden da er Hapag-Lloyd blevet profitable og kunne efter det markante underskud i 2014 fremlægge det første plus i lang tid for årets første tre måneder og holdt kadancen i første halvår. Her steg omsætningen med 1,5 milliarder euro til 4,7 milliarder euro, mens indtjeningen hos containerrederiet landede på 157,2 millioner euro. Det var en betydelig forbedring målt i forhold til første halvår 2014, hvor resultatet var et minus på 173,3 millioner euro.

Hapag-Lloyd vælger banker til børsnotering 

Hapag-Lloyd styrker satsning på reefer

Habben Jansen lander overskud i Hapag-Lloyd 

Habben Jansen: Beslutning om megaskibe i 2015 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også