Habben Jansen: Beslutning om megaskibe i 2015

Inden for et par uger bestiller Hapag-Lloyd i første omgang fem nye skibe. Samtidig nærmer G6 sig den næste fem-årige aftale, hvor det tyske rederi sandsynligvis vil forpligtige sig til at bestille de helt store skibe, siger CEO Habben Jansen til ShippingWatch.
AF KATRINE GRØNVALD RAUN

HAMBORG:

Hapag-Lloyd kan meget vel være en af de næste store containerrederier, der lægger ordrer på de helt store skibe, som mange af spillerne i containerindustrien efterhånden ser som et af værktøjerne til at få enhedsomkostningerne ned.

Sådan siger CEO Rolf Habben Jansen i et interview med ShippingWatch, efter præsentationen af rederiets resultater for 2014, som han selv beskriver som et svært år for rederiet. Samtidig var det også et år, hvor grundlaget for fremtiden er blevet lagt, understreger han.

Det gælder for integrationen af chilenske CSAV og et internt optimeringsprogram, hvor begge tiltag ventes at levere både besparelser og indtjening på flere hundrede millioner dollars i år. Samtidig er Hapag-Lloyd i gang med at forny flåden, hvor en nedskrivning på 16 gamle containerskibe sammen med CSAV-fusionen var hovedårsagen til det enorme nettounderskud på 603,7 mio. euro.

I løbet af de næste par uger vil Hapag-Lloyd løfte sløret for en bestilling af i første omgang fem containerskibe. Rolf Habben Jansen ønsker ikke at gå i detaljer med, hvor i verden skibene skal bygges, men fortæller, at de sidste forhandlinger stadig er i gang.

"Vi ser på ruterne mellem Europa og Latinamerika. Når Panama Kanalen åbner med sin nye sluse kan skibe på op mod 12.000 teu gå igennem. Det er skibe i den størrelsesorden, vi snakker om," siger han.

"Jeg ønsker ikke at fortælle om investeringsvolumen, for vi forhandler stadig prisen med værfterne. Men vi har modtaget et mandat fra bestyrelsen, så hvis vi når det resultat, vi gerne vil have, så vil vi være i stand til at bestille skibene. Baseret på vores kapitalstruktur vil det være muligt."

Efter fusionen med CSAV og en kapitalindsprøjtning fra storaktionæren Kühne Maritime på 111 mio. euro i december sidste år har Hapag-Lloyd i dag en egenkapital på 4,2 mio. euro og en likviditetsreserve på over 920 mio. euro, fremgår det af regnskabet.

"Det er meget vigtigt for containerredere, hvis man vil investere i fremtiden. Likviditeten er bedre og selskabets struktur er meget stærk med tre hovedaktionærer Kühne Maritime, HGV (Hamburger Gesellschaft für Vermögens- und Beteiligungsmanagement, red.) og CSAV. Det er tre partnere, der vil være forpligtiget de næste ti år og vil støtte os. Det er meget vigtigt," sagde Rolf Habben Jansen under præsentationen af regnskabet.

De store skibe

Et andet vigtig element i vejen til et positivt resultat er samarbejdet med partnerne i alliancen G6. Og inden for få måneder vil de seks rederier formentlig have en ny femårig plan klar, fortæller Habben Jansen til ShippingWatch:

"Der er en diskussion i G6 om den femårige deployment-plan. Det er vigtigt at blive enige om, hvem der vil investere i hvad. Den aftale nærmer sig. Det er ret vigtigt, for partnerne bliver enige om, hvad vi skal gøre de næste fem år, bringer det også alliancen tættere sammen og giver klarhed over, hvem der bør allokkere penge hvor."

Hvad bliver Hapag-Lloyds rolle i det?

"Det bliver stadig diskuteret. Men det bliver sandsynligvis, at vi investerer i et antal af de ultrastore skibe. Hvor mange og præcist hvornår bliver lige nu diskuteret."

Og det er skibe på op mod 20.000 teu?

"Ja," siger Rolf Habben Jansen.

Hvornår skal I træffe en beslutning om at bestille skibene?

"Vi håber at være i stand til at træffe beslutningen i slutningen af andet kvartal, men hvis det bliver et kvartal senere, er det ikke nogen katastrofe. Men det bliver i løbet af i år."

SeaIntel har tidligere peget på, at partnerne i G6 muligvis havde svært ved at blive enige om fremtiden, da deres aftale kun løber i to, hvorimod 2M og andre alliancer har længere kontrakter. Men Hapag-Lloyd har brug for alliancen for at være i stand til at konkurrere med de andre, understreger Rolf Habben Jansen.

"Hvis man ser på, hvad de bidrager med i forhold til enhedsomkostninger, giver alle alliancer sikkert mere eller mindre det samme. Det gode ved G6 er, at vi er repræsenteret godt i alle trades, hvor nogle af de andre alliancer har en meget stærk tilstedeværelse i en af de store trades og en meget mindre tilstedeværelse i andre trades. Jeg kan godt lide, at G6 er godt balanceret mellem Stillehavet, Atlanten og Fjernøsten. For os er fordelen, at det bringer os i en konkurrencedygtig omkostningsposition."

Starten på 2015

Hapag-Lloyd er ifølge Habben Jansen kommet godt fra start i 2015 med en bedre indtjening end for 12 måneder siden. Men markedet er som det er, siger han. De gode nyheder er, at industrien vokser hvert år, og "det overrasker mig altid, at der er så mange selskaber i problemer med en industri, der vokser 3-4 procent hvert år", noterer han.

"Med en industri i vækst bør det være muligt at tjene penge."

Fusionen med Hamburg Süd på standby

Fusionen med CSAV har gjort Hapag-Lloyd stærkere på det sydamerikanske marked, som flere rederier herunder Hamburg Süd og CMA CGM også satser på. Derfor er forventningerne til et yderligere samarbejde med de to og andre rederier også store, hvor rederierne vil tilbyde en række nye produkter mellem Asien og Sydamerika fra juli i år. Disse services vil beskæftige over 50 skibe, hvoraf Hapag-Lloyd leverer 20 af dem, herunder syv nye 9.300 teu-skibe fra CSAV.

Dermed synes en fusion mellem Hamburg Süd og Hapag-Lloyd også endeligt aflivet, også når man tager Hamburg Süds opkøb af en chilensk spiller i betragtning:

"Jeg tror ikke, det er sandsynligt, at vi vil snakke med Hamburg Süd inden for den nærmeste fremtid. Hvis man bringer Hapag-Lloyd og Hamburg Süd sammen i dag, så vil vi være meget afhængig af en del af verden, nemlig Latinamerika. De har købt et selskab, vi har købt et, så logikken har ændret sammenlignet med nogle år siden. Så det vil strategisk være et problem, og det vil også være et problem at få godkendelse af myndigheder, for den fælles markedsandel vil være for stor på flere trades," siger Rolf Habben Jansen til ShippingWatch.

Børsnotering

Et andet fremtidigt tema for rederiet er en børsnotering, og det er stadig i støbeskeen. Men førsteprioriteten er at blive profitabel, understreger Habben Jansen. I 2015 vil Hapag-Lloyd helt sikkert præsentere et positivt driftsresultat og i 2016 skal bundlinjen også været positiv, lyder ambitionen.

"Vi er stærkt fokuserede på det. Aftalen med aktionærerne lyder på 12 måneder efter fusionen, og vi snakker med dem for at se, hvad der er muligt og ikke muligt. Men jeg kan ikke give noget konkret. Aftalen med aktionærerne er der stadig, og jeg tror, vi alle er enige om, at vi er på rette spor med Hapag-Lloyd, så vi skal også have den rette pris. Tager det tre eller seks måneder mere, så bruger vi den tid," siger Rolf Habben Jansen.

CSAV leverer ny CFO til Hapag-Lloyd 

SeaIntel Consulting: Hapag-Lloyd står foran kæmpe udfordring 

Hapag-Lloyd fik underskud på 656 mio USD i 2014 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også