Maersk Line og MSC er mest stabile på Asien-Europa

Maersk Lines 2M-samarbejde med MSC er tilsyneladende en af de mest stabile udbydere blandt de samarbejdende container-selskaber på ruten mellem Europa og Fjernøsten, viser analyse fra Alphaliner.
AF RITZAU FINANS

Samarbejdet mellem Maersk Line og MSC er tilsyneladende en af de mest stabile udbydere blandt andre containersamarbejder på ruten mellem Europa og Asien. Marsk Lines samarbejde med MSC, kaldet 2M, er det eneste af fire samarbejder, som ikke planlægger at skære ned på nogen af sine ugentlige sejladser.

Det skriver Alphaliner i deres ugentlige nyhedsbrev.

Både samarbejderne G6 og CKYHE har planer om at trække fire sejladser i august, efter hvert af selskaberne har trukket en sejlads ud i juli. O3-samarbejdet har tidligere meldt ud, at man vil aflyse 12 på hinanden følgende ugentlige sejladser mellem Nordeuropa og Fjernøsten i perioden juni til september.

Maersk Line og MSC har dog også tænkt sig at skære omfanget af deres transport på ruten ned. Det skal ske ved at skalere deres fælles AE-9/Condor ned fra at være et 9500 tyvefodscontainer (teu) skib til en 6500 teu. Det vil ske fra september.

Prøv ShippingWatchs nyhedsbrev to gange dagligt i 40 dage gratis

I de mellemliggende to måneder øger Maersk Line og MSC imidlertid transporten på ruten ved at indsætte en række 11.000 og 13.000 teu-skibe.

Tirsdag meddelte A.P. Møller-Mærsks containerben Maersk Line, at selskabet vil fortsætte bestræbelserne på at øge raterne på containerfragt fra Fjernøsten til Europa med 1000 dollar per teu fra den 1. august.

I sidste uge faldt raterne på Asien-Europa-ruterne med 20,5 pct., så spotprisen per teu fra Asien til Europa endte på 699 dollar.

Raterne på ruterne nåede i midten af juni et historisk lavpunkt, da de var nede i 205 dollar per teu, hvilket var et niveau, som ifølge rederierne gjorde det umuligt for dem at tjene penge.

Maersk Line løfter Asien-Europa-rater 

Asien-Europa rater falder tilbage med 20 procent 

Analytiker: Rederier kan ikke tjene penge på så lave rater 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også