Analytiker: Rederier kan ikke tjene penge på så lave rater

Der er ingen containerrederier, der kan tjene penge på det i øjeblikket, fordi det er under break-even niveauet," siger Ricky S. Rasmussen, senioranalytiker i Nykredit Markets, til Ritzau Finans.
AF RITZAU FINANS

Hård konkurrence mellem rederierne og en lav oliepris er med til at gøre det billigt for kunderne at få fragtet varer rundt på de syv have. Det viser den seneste opgørelse over SCFI-indekset fra Shanghai Shipping Exchange. Indekset, der viser spotpriserne på containerfragt på 15 forskellige ruter fra Shanghai til resten af verden, faldt sidste uge for sjette uge i træk og er nu nede i 763,95 - det laveste nogensinde.

Faldet kommer på trods af, at flere rederier havde varslet rateforhøjelser per 1. april.

"Opgørelsen er per i fredags, hvor det var den tredje, og rederierne har nok haft vanskeligt ved at få de her forhøjelser igennem som følge af påsken i flere lande. Når det er sagt, så er det voldsomme fald, vi har set. Jeg vil godt vove pelsen og sige, at der ikke er nogen rederier, der kan tjene penge på det i øjeblikket, fordi det er under break-even niveauet," siger Ricky S. Rasmussen, der er senioranalytiker i Nykredit Markets, til Ritzau Finans.

Billigere fragt og hår konkurrence

"En del af ratenedturen skyldes selvfølgelig, at det er blevet billigere at fragte varer som følge af faldende olie- og brændstofpriser. Det er en af de væsentlige faktorer. En anden er, at der er benhård konkurrence på markedet," siger senioranalytikeren.

Foto: Nykredit
Foto: Nykredit

I første omgang er det dog ikke A.P. Møller - Mærsks Maersk Line og partneren MSC, der med deres store skibsdelingsaftale, M2, vil knække halsen, vurderer Ricky S. Rasmussen. Rederierne har den fordel, at prisen på brændstof er langt lavere end sædvanligt, men en rekordlav spotrate på eksempelvis 511 dollar per tyvefodscontainer fra Asien til Nordeuropa, det laveste nogensinde, må alligevel være tæt på tabsgivende for i hvert fald nogle rederier.

"Maersk Line og MCS' projekt 2M har gjort, at de kan sætte nogle mere skarpe priser. Og det er ikke dem, der først går ud og er aggressive og hæver raterne. Det er ikke dem, der kommer til at bøde for det her i første omgang," siger senioranalytikeren.

"Men det her gør så ondt på de små rederier, der ikke kan lave det samme som Maersk Line og MSC, at de på et tidspunkt kommer til at sige, at nu er det nok, nu bliver vi nødt til at holde raterne i et vist leje, for ellers knækker vi halsen på det her," siger Ricky S. Rasmussen.

Han peger samtidig på, at der er for mange skibe i vandet, rederierne bliver ved med at bestille nye skibe, og de bliver ved med at få større og billigere skibe.

"Og det vil alt andet lige være med til, at fragtraterne falder, fordi kunderne får tæt på 100 pct. gavn af de forbedringer, der kommer. Og derfor vil fragtraterne være under pres. Vi skal have gang i en makroøkonomisk optur for at se en bedring i det her scenarie," siger Nykredit Markets senioranalytiker.

SeaIntel: Containerrater er dykket til historisk lavpunkt 

Containerredere bestiller kæmpeskibe på stribe 

Alphaliner: Svært at retfærdiggøre voldsomme ratehop  

Nordea: Containerrater slår igennem til april 

 

 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også