OOCL med i kampen mellem kæmpeskibene
G6-medlemmet OOCL vil nu også kunne transportere endnu større mængder end hidtil, og rederiet, der er børsnoteret i Hong Kong har derfor bestilt seks skibe på hver 20.000 teu.
Det fremgår af en børsmeddelelse fra rederiet.
Skibene har hver især en pris på 158,6 millioner dollars, og ordreværdien løber derfor op i 951,6 millioner dollars i alt. Skibene skal bygges på det koreanske storværft Samsung Heavy Industries.
Drewry: Markedet for kæmpeskibe i skarp opdeling
"Selskabet arrangerer i øjeblikket bankfinansiering for skibene og forventer, at finansiering for omkring 70 procent af salgsprisen for hvert skib med den garanterede finansiering fra selskabet, vil være opnået i nær fremtid med resten af købsprisen finansieret fra interne kilde. Skulle bankfinansieringen ikke falde på plads, vil den fulde købspris for hvert skib blive hentet fra interne ressourcer," skriver rederiet i meddelelsen.
Et andet medlem af G6-alliancen - MOL - bestilte i begyndelsen af marts også seks kæmpeskibe. Skibene skal også bygges af Samsung Heavy Industries. De resterende fire medlemmer i G6 er APL, Hapag-Lloyd, Hyundai Merchant Marine og Nippon Yusen Kaisha (NYK).
MOL får seks kæmpeskibe i flåden
Relaterede artikler
Containerredere i nyt rateuvejr i 2015
For abonnenter