Medie: CMA CGM overvejer køb af kæmpeskibe

Franske CMA CGM overvejer at investere i kæmpeskibe med en kapacitet på op imod 20.000 tyvefodscontainere.
AF RITZAU FINANS

Det franske rederi CMA CGM, der ligesom Maersk Line gør sig inden for containertransport, overvejer at investere i kæmpeskibe med en kapacitet på op imod 20.000 tyvefodscontainere, teu.

Det skriver The Wall Street Journal.

Ifølge avisen vil CMA CGM købe tre skibe med en størrelse på omkring 20.000 teu, der hver især vil koste omkring 420 mio. dollar svarende til omkring 3 mia. kr. Ordren vil formentlig gå til det sydkoreanske værft Hanjin Heavy Industries, siger anonyme kilder til Wall Street Journal.

Dermed går CMA CGM en smule imod strategien fra danske Maersk Line, der ikke ser noget behov for at købe skibe i den størrelsesorden. Det fortalte rederiets afgående finansdirektør, Jakob Stausholm, sidste måned til Ritzau Finans.

Der sagde han, at Maersk Line, der i øjeblikket er ved at gøre klar til bestilling af nye skibe, ikke finder det nødvendigt, at de nye skibe skal være større end de 20 Triple-E skibe (kapacitet på 18.000 teu), som Maersk Line har købt og allerede fået leveret de fleste af.

Prøv ShippingWatchs nyhedsbrev to gange dagligt i 40 dage gratis

"Vi ser ikke behov for nye skibe, der større end Triple E-skibene. Triple E-skibene er en ny generation, og det, der er udfordringen her, er at få en høj udnyttelsesgrad, og det arbejder vi meget på," sagde Jakob Stausholm til Ritzau Finans.

Hvis ordren fra CMA CGM bliver en realitet, bliver det dog ikke de største skibe på markedet. Shippingavisen Lloyds List skrev tidligere på denne måned, at det japanske rederi Mitsui OSK Lines (MOL) har bestilt seks containerskibe, der kan bære hele 21.500 tyvefodscontainere (teu) hver.

2M og O3 har mistet forspring på mega-tonnage 

Hamburg Süd: Markant vækst i 2015 

MSC tror megaskibe topper ved 20.000 teu 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også