Søren Skou: Det amerikanske marked gløder

Spotraterne på USA-Asien har passeret de 5.000 USD, hvilket er det højeste i årevis. Det lover godt for de mange kontrakter, der skal forhandles på plads med de store amerikanske kunder inden 1. maj, siger Maersk Lines CEO Søren Skou i et interview med ShippingWatch.
AF TOMAS KRISTIANSEN

LONG BEACH, CALIFORNIEN

Timingen for den ni måneder lange konflikt i de vestamerikanske havne kan næsten ikke være bedre, hvis man skal se det med containerrederiernes øjne. For ikke mindst konflikten har drevet spotraterne op i niveauer, man ikke har set i årevis på Stillehavet, hvor prisen nu har krydset de 5.000 USD.

Lige nu er en hær af repræsentanter fra verdens store containerrederier i Long Beach for at deltage i den 15. udgave af TPM-konferencen, hvor de traditionelt tager hul på forhandlingerne med de mange afskibere som Nike, Electrolux, Abercombie & Fitch, IKEA og en masse andre, der også er draget til Long Beach.

Forhandlinger, som løber over de kommende uger og ender med kontrakter, som traditionelt strækker sig over et år frem.

Vækst i USA's økonomi

Ud over at konflikten har skabt en høj efterspørgsel på containerskibe – lige nu kan man tælle 29 skibe uden for Los Angeles og Long Beach lyder det – er det også den almindelige fremgang i amerikansk økonomi, der skaber behov for transport. Lav ledighed og lave oliepriser får simpelthen de amerikanske forbrugere ud at shoppe max, og her skal containerrederierne levere en god del af varerne.

Og det er en situation, der passer CEO'en for verdens største containerrederi, Søren Skou, der er på den amerikanske vestkyst for at tage hul på forhandlingerne med nogle af de vigtige kunder.

"Det er rart at være i USA, som er et af de rigtige bright spots i verden lige nu. Det går godt med økonomien, og den lave energipris giver en indsprøjtning, der kan mærkes. Det kan man se på containermarkedet, hvor priserne er gået markant op," siger Søren Skou i et interview med ShippingWatch under konferencen.

Højere kontraktrater frem til maj 2016

De store kunder lægger følere ud til containerrederierne, og så starter der parallelle forhandlingsforløb frem til maj, og det er her, at Søren Skou mener, rederierne sidder med ekstra gode kort på hånden i år.

Foto: Maersk Line
Foto: Maersk Line

"I USA tror jeg, vi vil se højere kontraktrater frem til maj 2016, da de lange aftaler altid vil være påvirket af spotraterne i et eller andet omfang," påpeger han.

Afskiberne skal heller ikke sætte næsen op efter en bunker-rabat, altså at den lave oliepris, som kommer rederierne til gode, automatisk bliver overført til kunderne.

"Det er udbud og efterspørgsel, der bestemmer markedet. Da olieprisen for år tilbage steg fra 30 USD til 130 USD for en tønde, faldt containerraterne løbende i samme periode. Så raterne er ikke drevet af olieprisen. Men jeg er godt klar over, at vi står over for the Wallmarts of the World," lyder det med henvisning til en af de allerstørste afskibere i verden, den amerikanske detailhandelskæde Wallmart.

Markedet tales op

Den økonomiske fremgang på det amerikanske marked er vigtig for rederierne, der ligesom andre aktører inden for erhvervslivet kan se væksten bremse en smule op i Kina. Det kinesiske marked er dog stadig langt det vigtigste for Maersk Line, som er forholdsvis lille med under 10 procent af det amerikanske containermarked.

ShippingWatch har mødt flere af afskiberne på konferencen, men lige nu er der ikke rigtig nogle af dem, der ønsker at sige noget til citat. Men de er enige om, at den lange konflikt på vestkysten har været ødelæggende for havnene, og så er de også enige om, at Sørens Skous optimisme til dels bunder i, at forhandlingerne om kontrakter indledes nu, og at rederierne har en interesse i, at markedet tales op. En af dem, der repræsenterer en importør af kinesiske varer, siger, at han vil vente så længe som muligt med at gå i forhandling, fordi han regner med, at priserne vil falde, jo længere man kommer væk fra konflikten og de følger, den har haft. Og så vil det være lettere at få en kontrakt med lavere rater.

Maersk Line: Skarpe priser på nye skibe 

SeaIntel: Maersk Line kan hente stor gevinst på olieprisfald  

Wall Street Journal: Maersk Line overvejer megaskibe

Maersk Line leverede større overskud end forventet  

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også