Kinas skibsredere efterlyser mere konkurrence

"Svært at vurdere om den kinesiske regering vil godkende 2M (Maersk Line og MSC) eller ej," siger Zhang Shouguo, direktør i China Shipowner’s Association i interview med asiatisk nyhedsmedie.

Den kinesiske skibsrederforening China Shipowners’ Association, der var særdeles kritisk over for P3-alliancesamarbejdet mellem verdens tre største containerrederier, Maersk Line, MSC og CMA CGM, og som de kinesiske myndigheder endte med at forbyde sidste forår, har efterlyst mere konkurrence i containerindustrien.

Opfordringen fra de kinesiske redere er meddelt Kinas myndigheder i forbindelse med Maersk Line og MSC's nye 2M-alliance, der erstattede det annullerede P3-samarbejde.

Smedegaard: USA's accept af 2M en formalitet 

"Kina støttede ikke etableringen af P3, og det er er svært at vurdere, om den kinesiske regering vil godkende 2M eller ej," siger Zhang Shouguo, direktør i China Shipowner’s Association, i et interview med det asiatiske nyhedsmedie SinoShip News:

"Samarbejdet i 2M adskiller sig fra P3. Alliancer er nødvendige i shippingindustrien for at forbedre effektivitet og service, men det er nødvendigt med konkurrence," siger Zhang Shouguo fra den kinesiske rederiforening, der udover P3-samarbejdet også har haft held med sin modstand mod, at kæmpestore tørlastskibe fra det brasilianske mineselskab Vale kunne anløbe kinesisk havn.

Avis: Maersk sikre på kinesisk ja til 2M 

Maersk og MSC har, i lighed med P3-alliancen, opnået godkendelse i USA af deres nye samarbejde, som de to rederier betegner som en ren VSA-aftale, Vessel Sharing Agreement, der er almindelig udbredt i containerindustrien.

2M-alliancen, der omfatter 185 skibe, er anmeldt i Kinas transportministerium, og Maersk Line har efterfølgende orienteret de kinesiske myndigheder om samarbejdet.

Maersk Lines CEO Søren Skou holdt i september møder med de kinesiske myndigheder, herunder handelsministeriet, der i foråret forbød P3-alliancen, om Maersks planlagte og nu noget mindre samarbejde med schweiziske MSC i 2M-alliancen.

Maersk Line har tidligere meddelt, at den nye 2M-alliance ikke behøver formel godkendelse i Kina, og at aftalen derfor blot skal registreres i det kinesiske transportministerium.  

Maersk Line og MSCs nye alliance godkendt i USA

Maersk på diplomatisk besøg i Kina 

Medie: Hvis Kina håndhæver lov kan det ramme 2M 

Afskibere: Nye alliancer vil forstærke konkurrencen 

Alphaliner: Her er de nye alliancers første kampplads 

 

 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også