Maersk Line og MSCs nye alliance godkendt i USA

Federal Maritime Commission har godkendt 2M-alliancen med Maersk Line og MSC. Det skriver Reuters.

Den amerikanske søfartsadministration FMC har godkendt Maersk Line og MSC's alliancesamarbejde 2M. Det oplyser en af de i alt fem kommissærer i FMC, Richard Lidinsky, til nyhedsbureauet Reuters.

Drewry: Sådan ser fremtidens containerindustri ud 

Fire ud af fem kommissærer i Federal Maritime Commission stemte for, at man ikke vil anmode Maersk Line og MSC om yderligere oplysninger om samarbejdet og dets konsekvenser for afskibere og havne. Dermed kan alliancen, der i en Vessel Sharing Agreement (VSA) omfatter en pool på 185 skibe, ifølge amerikanerne træde i kraft fra den kommende lørdag.

Federal Maritime Commission godkendte tidligere i år det endnu større og tættere alliancesamarbejde P3, der også omfattede franske CMA CGM, men denne alliance forbød de kinesiske myndigheder efterfølgende, hvorefter P3 blev til 2M.  

 Alphaliner: Containerrater styrer mod nyt lavpunkt 

I et interview med ShippingWatch for få dage siden sagde formanden for FMC, Mario Cordero, at 2M-aliancen mellem Maersk Line og MSC vil blive underlagt ekstraordinær overvågning, fordi der er tale et meget omfattende samarbejde.

Richard Lidinsky stemte ifølge Reuters imod 2M-alliancen på grund af fortsat mange ubesvarede spørgsmål, mener han.

FMC har torsdag morgen dansk tid endnu ikke officielt annonceret sin godkendelse. 2M-alliancen anslåes ifølge FMC at få en markedsandel på ruterne mellem Asien og Europa på 35 procent, 31 procent på Atlanterhavet og 22 procent på Stillehavet.

Hvis EU og Kina også blåstempler aftalen forventes den at træde i kraft fra årsskiftet.

Maersk Line forventer, at aftalen med MSC kan give rederiet årlige besparelser på 350 millioner USD.

FMC-formand: Vi vil holde nøje øje med 2M

Maersk på diplomatisk besøg i Kina 

Afskibere: Nye alliancer vil forstærke konkurrencen 

Avis: Maersk sikre på kinesisk ja til 2M 

SeaIntel: 2M slår rivaler fra kinesisk nøglehavn 

 

 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også