Rederier kan tabe på bananfusion

En kommende fusion mellem to af bananbranchens store spillere kan betyde, at der bliver sparet stort på shipping ved at have færre afgange med frugten.

Flere bananer transporteret på færre skibe. Det kan blive en realitet, hvis irske Fyffes fusioner med sin langt større amerikanske rival, amerikanske Chiquita Brands International.

Ifølge Financial Times hersker er der dog fortsat tvivl om, hvorvidt fusionen bliver en realitet på grund af utilfredshed blandt aktionærer i begge selskaber. De to parter har udskudt et møde til den 3. oktober om en fusion, ligesom de håber på, at EU-kommissionen til den tid har givet grønt lys til sammenlægningen, der vil skabe regionens suverænt største bananimportør.

Aktiemarkederne synes at have indstillet sig på, at fusionen langt fra er sikker. Fra store kursstigninger, da fusionsplanerne blev annonceret i foråret, er de nu faldet tilbage på samme niveau fra før planerne blev offentliggjort.

En fusion vil skabe et selskab med 32.000 medarbejdere, et årligt salg på 160 mio. kasser bananer svarende til en omsætning på 4,5 mia. USD. Det er planen, at Fyffes/Chiquita Brands skal have sit hovedkvarter i Dublin, hvor beskatningen også er levere end i USA.

Ifølge Fyffes vil en fusion give økonomiske gevinster på 60 mio. USD årligt, fordi der skal afskibes flere bananer i færre skibe, skriver Financial Times.  

Smedegaard: Fremtiden fornuftig trods geopolitisk uro 

Maersk får nye forsinkelser med costaricansk havneprojekt 

Frugtproducent vil forny flåde 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også