Smedegaard: Fremtiden fornuftig trods geopolitisk uro

Det skal ikke være en sovepude for Maersk Line at være verdens største rederi, der går en lys fremtid i møde på trods af blandt andet geopolitisk uro.
Foto: Torben Strøyer, Polfoto
Foto: Torben Strøyer, Polfoto
AF RITZAU FINANS

Den nuværende geopolitiske uro, spiller ikke ind på Maersk Lines lyse fremtid, der dog ikke må blive en sovepude for rederiet.

Det mener Maersk Groups Nils Smedegaard Andersen, der har i sinde at overlevere selskabet ved godt helbred og med en fornuftig fremtid, når der engang skal udskiftes på direktørgangen

"Når man læser aviser, kan man få den idé, at det går op og ned for vores selskab, men min opgave er at spille en rolle i et antal år, og sikre at vores navn er styrket, når jeg stopper. Det er det, jeg skal opnå," siger Nils Smedegaard ved et arrangement hos Dansk Aktionærforening, Investordagen, onsdag formiddag i København.

Prøv ShippingWatchs nyhedsbrev to gange dagligt i 40 dage gratis

I 2007 lancerede Mærsk en helt ny strategi, der blandt andet betød, at selskabet nu ville satse benhårdt på de fire divisioner Maersk Drilling, Maersk Oil, APM Terminals og Maersk Line. Ledelsen havde et mål om, at de alle fire skulle begå sig i den absolutte verdenselite.

"Vores ambition om at drive fire verdensklasse-virksomheder ser vi fremskridt på. Vi tror stadig på, at alle fire divisioner vil stryge helt til tops, siger Nils Smedegaard.

Selvom Nils Smedegaard mener, at Mærsk går en lys fremtid i møde, og der er grund til optimisme, fortæller han dog, at der naturligvis er en lang række parametre, selskabet ikke kan gardere sig imod.

"Hvis nu eksempelvis en terminal bliver nationaliseret, vil det ikke betyde noget i den store sammenhæng. Det er nærmere, hvis der sker store udviklinger på makroniveau, der kan give mindre behov for handel. Vi er meget afhængige af olieprisen, da olieprisen er en større risiko, der måske ikke vil ikke fange lige så store overskrifter. Men det er helt klart vores største risiko.

Nye muligheder

Selvom der er stor fokus på de geopolitiske uroligheder i blandt andet Rusland, Ukraine og Mellemøsten, er det ikke noget, der påvirker Mærsk på bundlinjen. Det kan tværtimod åbne for nye muligheder, siger Nils Smedegaard.

"Den russiske boykot af fødevarer fra Vesten og Europa betyder, at der blandt andet bliver fragtet mere laks fra Chile og bananer fra Ecuador, og det er naturligvis positivt. Og hvis uro et eller andet sted lukker en terminal eller to, er det ikke noget, der gør ondt på os, da vi godt kan leve med, at et par terminaler er ude af drift, når vi har 60 fungerende terminaler verden over, siger Nils Smedegaard.

Seadrill: Gigantaftalen med Rosneft i fare 

Avis: Seadrill og Statoil rammes af sanktioner 

Politiske sanktioner presser maritim forsikring 

Avis: Unifeeder ramt af russisk importforbud 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også