Søren Skou: Afkastet skal drives højere op

Maersk Lines CEO, Søren Skou, vil drive afkastet endnu højere op, fortæller han i et interview med ShippingWatch. Ambitionen er høj indtjening i alt fald tre år i træk.
Foto: Carsten Bundgaard
Foto: Carsten Bundgaard

Maersk Line har et afkast af den investerede kapital, som alle konkurrenterne uden undtagelse kun kan drømme om for tiden. Hvis de store europæiske eller asiatiske konkurrenter kunne levere et afkast på 8,5 procent af den investerede kapital, således som det danske linjerederi kom op på i det seneste årsregnskabet, ville der blive klappet ved bestyrelsesbordene i Hamborg, Singapore eller Shanghai.

Men hvis man tror, at missionen er fuldendt, to og et halvt år efter Maersk Lines CEO Søren Skou overtog posten efter Eivind Kolding, må man tro om. For det, der har været en ubrudt kurve af stigende overskud, er ikke godt nok, fortæller Søren Skou i et interview med ShippingWatch.

Målet er ROIC på ti procent

"Jeg er naturligvis vældig godt tilfreds med fremgangen, og at vi dag har et ROIC (Return On Invested Capital, afkast af den investerede kapital, red.) på 8,5 procent. Det betyder, at vi er selvfinansieret, hvilket er vigtigt. Men målet er på længere sigt at komme højere op og nå ti procent på ROIC. Herudover vil vi gerne have en mere stabil indtjening, hvilket vil sige, at vi ser et højt afkast to eller tre år i træk," siger han.

Maersk Line fik et overskud på 547 mio. USD i andet kvartal 2014 mod 439 mio. USD i samme kvartal 2013. Samtidig opjusteredes forventningerne til hele året til at ligge "væsentligt over 2013." For hele 2013 lå ROIC på de 8,5 procent, men allerede i seneste kvartal kom ROIC op på 10,8 procent.

Ændret strategi

Da Søren Skou satte sig i stolen i starten af 2012, tabte rederiet hundredvis af milioner af kroner i en opslidende kamp på at vinde markedsandele og på de faldende markedsrater.

Nordjyden Skou afløste amagerkaneren Kolding, der var blevet synonym med en mere aggressiv stil over for konkurrenterne, og i stedet for volumen blev mantraet, at der skulle tjenes penge i linjerederiet, også selvom det måtte koste markedsandele. Markedet har lige siden været belastet af for mange containerskibe, og raterne er aldrig rigtig skudt i vejret. Og lav økonomisk vækst i verden har heller ikke hjulpet på regnskabstallene.

Når Søren Skou alligevel har kunnet hente pæne overskud hjem, mens nogle af konkurrenterne har haft røde tal i hele perioden, skyldes det ikke mindst besparelser på driften ved at bruge mindre bunker, slow steaming og lukning af tabsgivende ruter.

Maersk Line bekræfter 2M-opstart i januar 

Søren Skou mener, det er et realistisk mål at komme op på ti procent i afkast på sigt. Samarbejdsaftalen 2M med konkurrenten og verdens næststørste containerrederi, MSC, er blot et af de elementer, der skal i spil for at få flere penge ud af driften.

Flere afgange

"Målet med 2M er at effektivisere driften og samtidig at kunne tilbyde en bedre service til kunderne. For eksempel stiger antallet af ruter mellem Asien og Europa fra ni til ti, vi vil dække flere havne, og der vil være mindre transshipment," siger Søren Skou, der tilføjer, at "historien har vist, at de effektiviseringer, der finder sted i containerindustrien, i sidste ende kommer kunderne til gode."

Store kunder som Electrolux har dog peget på, at den store udfordring for branchen især er den generelt set dårlige evne til at ankomme frem til tiden. Statistikken viser, at Maersk Line er bedst på den såkaldte pålidelighed, så udfordringen bliver nu, hvordan samarbejdspartneren MSC kan forbedre sin notorisk ringe evne til at overholde sejlplanen.

Et andet sted, hvor Søren Skou mener, der kan hentes besparelser, er på de lange kontrakter, som traditionelt har udgjort halvdelen af forretningen. ShippingWatch kunne allerede i slutningen af juli fortælle om planerne om delvist at forlade de lange kontrakter, men Søren Skou vil ikke vurdere, hvor stort omfanget kan blive.

Men som han formulerer det "skal der ikke skrives under på kontrakter, der er tabsgivende".

Rederiet kategoriserer kontrakter på mere end tre måneder som lange, men erfaringen har vist, at en relativt stor del ikke bliver overholdt. Maersk Lines CEO vurderer, at raterne overordnet vil fortætte med at være presset.

Medie: Maersk og MSC har ikke lært af forfejlet P3

Søren Skou: Vi opfylder kravene i Kina 

Maersk Line lagde stor afstand til rivaler i 1. halvår

Søren Skou: Afkastet skal drives højere op 

 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også