USA vil konsultere Kina om Maersk-alliance

Den amerikanske søfartsadministration forventes at kontakte de kinesiske myndigheder, før den tager stilling til megaalliance med Maersk Line og MSC.
Foto: Maersk Line
Foto: Maersk Line

USA's søfartsadministration Federal Maritime Commission, FMC, vil formentlig konsultere de kinesiske myndigheder, før den tager endelig stilling til den nye containeralliance med Maersk Line og Mediterranean Shipping Co.

Her er 2Ms ansøgning til FMC 

Ifølge Wall Street Journal ønsker en af FMC's fem kommissærer, William Doyle, at drøfte den nye storalliance 2M mellem verdens to største containerrederier med de kinesiske myndigheder, der før sommer forbød den planlagte P3-alliance med Maersk Line, MSC og CMA CGM på grund af alliancens store markedsandel.

Prøv ShippingWatchs nyhedsbrev to gange dagligt i 40 dage gratis

"Jeg vil gerne vide, om Kinas lovgivende myndigheder har nogle bekymringer. 2M-partnerne kan sige, hvad de vil, men det er vigtigt, hvad Kinas vurdering er. Lad os ikke glemme, at hovedparten af handlen til Europa fra Asien kommer fra især Kina," siger William Doyle til Wall Street Journal.

Deling af skibe

Maersk og MSC har ikke søgt om formel godkendelse i Kina i forbindelse med 2M med den begrundelse, at der er tale om en ren VSA-aftale, Vessel Sharing Agreement, der ikke falder ind under Kinas antimonopol-lovgivning, ligesom de to rederiers samlede markedsandel på Asien-Europa på omkring 30 procent også er noget mindre, end den tidligere P3-alliance.

Federal Maritime Commission godkendte, modsat Kinas handelsministerium, P3-alliancen, selv om der internt i FMC var noget skepsis fra bl.a. William Doyle.

Medie: Kina er bekymret over 2M 

Chefen for de kinesiske konkurrencemyndigheder under det kinesiske handelsministerium, Shang Ming, sagde i juli til lokale medier, at 2M-alliancen kan resultere i, at de kinesiske eksport- og importvirksomheders forhandlingskraft svækkes, og at prisen på forbrugsvarer derved kan stige.

Også den kinesiske rederiforening, China Shipowners Association, har udtrykt bekymring over den mulige konkurrencefordel, alliancen vil give Maersk Line og MSC.

Maersk Line lagde stor afstand til rivaler i 1. halvår 

Kinesere bag Scorpios megaskibe til Maersk-partner 

2M får amerikansk svar senest i oktober 

 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også