2M vækker bekymring hos de kinesiske myndigheder over, hvor mange konkurrencefordele den vil give parterne i 2M Maersk Line og MSC.
Chefen for de kinesiske konkurrencemyndigheder under det kinesiske handelsministerium, Shang Ming, siger til lokale medier, at 2M-alliancen kan resultere i, at de kinesiske eksport- og importvirksomheders forhandlingskraft svækkes, og at prisen på forbrugsvarer derved kan stige.
Også den kinesiske rederiforening, China Shipowners Association, er bekymret over den mulige konkurrencefordel, alliancen vil give Maersk Line og MSC, rapporterer Seatrade Global.
Netop det kinesiske handelsministerium var den stopklods, der bremsede den storstilede P3-alliance mellem Maersk Line, MSC og franske CMA CGM.
Maersk Line og MSC har dog ikke tænkt sig at søge de kinesiske myndigheders godkendelse af deres nye alliance 2M, har Maersk Line tidligere oplyst til shippingavisen Lloyd's List.
Det skyldes, at M2 er en anden type af samarbejde og en ren "Vessel Sharing Agreement", og ikke falder ind under den kinesiske antimonopol-lovgivning. Rederierne vil blot anmelde 2M til det kinesiske transportministerium.
Electrolux: 2M er også godt for os
USA afventer indberetning fra Maersk og MSC
Drewry: Nye mega-alliancer på trods af Kina