2M får amerikansk svar senest i oktober

I begyndelsen af denne uge indsendte Maersk og MSC deres ansøgning om 2M-alliancen til den amerikanske søfartsadministration, bekræfter Maersk over for ShippingWatch.
Foto: Port of Gothenburg
Foto: Port of Gothenburg

Omkring d. 11. oktober ved Maersk Line og schweiziske MSC, hvordan efterfølgeren på P3, nemlig 2M-alliancen, bliver modtaget i USA.

I begyndelsen af denne uge indsendte de to rederier deres ansøgning til den amerikanske søfartsadministration Federal Maritime Commission, FMC, som nu skal vende tommelfingeren op eller ned til den store VSA-aftale.

Det bekræfter Maersk Line over for ShippingWatch. Nu har FMC 45 dage til at tage stilling, og det betyder, at svaret bør ligge til de to parter senest godt elleve dage inde i oktober. Hvis medlemmer af FMC har yderligere spørgsmål til samarbejdet, som det fremsendte materiale ikke svarer på, kan tiden blive stoppet. Men eftersom FMC i sin tid sagde god for det langt større, nu droppede, P3-samarbejde mellem Maersk, MSC og franske CMA CGM, tyder det ikke på, at det bliver tilfældet.

Bliver grundigt undersøgt

Alligevel er der ikke tale om en formalitet, understregede Mario Cordero, formand for Federal Maritime Commission i Washington, til ShippingWatch. På det tidspunkt havde Cordero udelukkende oplysninger om samarbejdet fra medierne:

"Som jeg har forstået og læst mig til, ser det ud til, at 2M er en ren VSA-aftale uden nogle af de komponenter, der var indeholdt i P3-alliancen som bl.a. et centralt netværkscenter. Men jeg vil ikke karakterisere en ny proces som en formalitet. FMC vil granske aftalen og vil, som vi gjorde med P3, stille en række spørgsmål til parterne. Godkendes aftalen, vil vi på samme måde sikre, at samarbejdet overvåges."

Maersk Line bekræfter 2M-opstart i januar 

Ingen kinesisk godkendelse

2M blev præsenteret af verdens to største containerrederier d. 10. juli. Aftalen om skibsdelilng mellem Maersk Line og MSC skal løbe i 10 år og træder i kraft januar næste år.

VSA'en drejer sig om 185 skibe med en kapacitet på i alt 2,1 mio. teu. Maersk Line bidrager med omkring 55 pct. af den samlede kapacitet. Hvis aftalen skal træde i kraft, skal den godkendes af flere myndigheder, herunder de amerikanske. De kinesiske, som stak en kæp i hjulet på P3-alliancen, har ikke indflydelse på 2M, har Maersk fortalt ShippingWatch.

Smedegaard vil teste MSCs pålidelighed 

Maersk Line: 2M kunne begynde i Kina i morgen 

USA afventer indberetning fra Maersk og MSC 

 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også