Når verdens to største containerrederier, Maersk Line og schweiziske MSC, indleder 2M-alliancen, bliver det samtidig det mest pålidelige rederi, Maersk Line, der skal arbejde sammen med det containerrederi, som oftest ligger helt i bund, når det gælder evnen til at aflevere containerne til tiden.
Den manglende pålidelighed har været MSCs kendetegn i de løbende analyser blandt Top-20 rederierne, som SeaIntel udfører hver måned. Og den seneste fra starten af august bekræfter billedet. Blandt afskiberne er der der også stor frustration over, at skibene ikke kommer frem til tiden. Spørgsmålet blandt mange i branchen er derfor, hvordan det nu skal lykkes for Maersk Line at holde sin topplacering som det mest punktlige rederi, når man skal til benytte containerpladsen på MSCs skibe.
Kommer an på prøve
Emnet har allerede været diskuteret mellem de to rederier, forklarede Maersk Gruppens CEO Nils Smedegaard i forbindelse med præsentationen af halvårsregnskabet onsdag.
"Service-niveauet indgår som en del af den aftale, der er lavet mellem de to rederier, så det regner vi da med, at de vil leve op til. Men ellers kommer det jo an på en prøve," lød det fra Smedegaard.
2M-alliancen blev skabt umiddelbart efter, at de kinesiske myndigheder før sommerferien havde afvist P3-samarbejdet, hvor også franske CMA CGM indgik. Rederiet kan være på vej mod UASC og China Shipping (CSCL), uden at der dog har været meldt noget ud fra rederiernes side endnu. P3 blev afvist af kineserne, der mente, at samarbejdet tangerede en fusion, derfor er ambitionen med 2M skruet ned til en VSA, Vessel Sharing Agreement, hvor de to parter alene anvender plads på hinandens skibe.
Ophugger skibe på strandene
Udover at være langt fra hinanden på pålidelighed er de to redertier også vidt forskellige, når det gælder områder som CSR og gennemsigtighed. MSC optræder f.eks. jævnligt på listerne over, hvilke skibe der bliver ophugget på de meget kritiserede strande i Bangladesh og Indien, hvor Maersk Line har en politik om, at kun godkendte værfter må ophugge deres skibe. En mærkesag for Maersk Line, og Maersk Gruppen i øvrigt, er gennemsigtighed og åbenhed i forhold til offentlighed. Her er MSC kendt som det containerrederi, der aldrig offentliggør regnskaber, og selv erfarne analytikere må melde pas over for, hvordan det går.
Så hvorfor er det lige, at Maersk Line har valgt MSC?
"Maersk Line og MSC er et godt match, fordi vi begge har store skibe og er store spillere på markedet. Vi skal alene blive enige med en enkelt partner. Men selvfølgelig har to rederier også forskellige holdninger til tingene," sagde Nils Smedegaard.
Næsten lige store
Rederiet regner med inden for en uge at indsende sit ønske om at får VSAen registreret i USA til de amerikanske søfartsmyndigheder, Federal Maritime Committee. Kina har registreret aftalen allerede, og EU vil blot følge samarbejdet, når det er i gang.
I forbindelse med P3 sendte de tre rederier alligevel en redegørelse til EU for at få en tilkendegivelse om, hvorvidt samarbejdet var i orden for de europæiske konkurrencemyndigheder. Men det vil 2M-rederierne ikke gøre ifølge ShippingWatch oplysninger. Udover de "tre store" skal 2M registreres i en række andre lande, men det vil primært være hos landenes søfartsmyndigheder, og altså ikke konkurrencemyndighederne.
De to rederier er efterhånden meget tæt på at være lige store med en markedsandel på 15-16 procent.
Her er overblikket over Maersk-regnskabet
Maersk Line fik plus på 547 mio USD i andet kvartal
Alphaliner: Nybygninger øger kapacitet i containerflåde
Platou: Maersk og MSC sparer 4 pct på 2M