Drewry: Maersk Line banker rivalerne igen
![Foto: Maersk Line](https://photos.watchmedier.dk/watchmedier/resize:fill:3840:0:0/plain/https://photos.watchmedier.dk/Images/article4708634.ece/ALTERNATES/schema-16_9/about_gallery_marchenmaersk1_gallery.jpg)
Maersk Line vil fortsætte med at slå sine rivaler på de finansielle resultater, og rederiet vil med en samlet markedsandel på omkring 16 procent af det globale containermarked drage størst fordel af alle af den voksende efterspørgsel på de store nøgleruter mellem Asien og Europa.
Tårnhøj beskæftigelse i containerflåden
Det skriver Drewry Maritime Equity Research i et notat mandag forud A.P. Møller - Mærsks regnskab for 2. kvartal og første halvår 2014, der offentliggøres i morgen:
"Maersk Lines hovedforretning på Asien-Europa viser allerede tidlige tegn på fornyet vækst i mængderne på op til otte procent årligt, som overstiger såvel vores egne som industriens forventninger," skriver Drewry, der peger på den uventede store vækst på ruter fra Asien til Nordeuropa i 2. kvartal, der er fortsat ind i starten af 3. kvartal og den normale højsæson. Det har skabt udnyttelsesgrader på skibene et stykke over 90 procent, der understøtter rederiernes annoncerede rateforhøjelser i spotmarkedet.
Global containerfragt viser fortsat vækst
"Uanset at industrien udfordres af overkapacitet er Maersk Line fortsat med at overraske positivt på såvel marginer og vækst i takt med, at selskabets håndfaste arbejde med at reducere omkostningerne har været en succes," fastslår Drewry.
Trods store udsving i raterne er Maersk Lines resultater for hele 2013 og i 1. kvartaL 2014 steget markant i forhold til de foregående år, hvor det kun lykkedes en håndfuld rederier at nå break-even, mens mange fortsatte med at tabe store beløb, påpeger Drewry.
SeaIntel: Søren Skou leverer varen i Maersk Line
Maersk Lines omfattende omkostningsprogram iværksat fra begyndelsen af 2012 har været den store driver i Maersk Lines succes med at genoprette profitabiliteten, og ifølge Drewry vil rederiet fortsætte med at at høste markante stordriftsfordele uanet vanskelige markedsvilkår. Leveringen af de nye 18.270 teu-skibe sker løbende, og Maersk Line får alle 20 leveret i perioden 2014-2016.
I 1. kvartal 2014 reducerede Maersk Line omkostningerne med ni procent i en periode, hvor fragtraterne var nede med fem procent og globalt var faldet med syv procent. Samtidig øgede Maersk Line sine markedsandele.
August-rateløft på Asien-Europa forsvundet igen
Maersk Line forventer endnu bedre 2014-resultat
SeaIntel: Maersk Line i opgør med brudte kontrakter
Bimco: Efterspørgslen overstiger udbud på flere containerruter
Her er overblikket over Maersk-regnskabet