CMA CGM: Opgiv ikke ideen om P3

Storaktionær i franske CMA CGM Robert Yildirim opfordrer parterne bag P3 til ikke at lægge planerne i graven.
AF RITZAU FINANS

Den stort anlagte alliance mellem tre containerrederier var den helt rigtige ide, og de tre rederier, der stod bag, bør ikke lægge planerne i graven, selvom de kinesiske konkurrencemyndigheder har sat en stopper for planen.

Sådan lyder budskabet fra Robert Yildirim, der er storaktionær i containerrederiet CMA CGM, i et interview med shippingavisen Lloyd's List.

CMA CGM stod sammen med Maersk og MSC bag planerne om den store alliance.

Alliancen var en del af Maersk Lines løbende planer for at styrke omkostningseffektiviteten. Gennem samarbejdet med verdens andet- og tredjestørste containerrederi ville disse være i stand til at udnytte deres kapacitet langt bedre og dermed mindske omkostningerne.

Men 17. juni afviste de kinesiske konkurrencemyndigheder at godkende samarbejdet, som de opfattede som en fusion. Det fik Maersk til at melde helt klart ud, at planerne var fuldstændig droppet.

Få flere nyheder om shipping - få ShippingWatchs nyhedsbrev gratis to gange dagligt

Men den beslutning beklager Yildirim, der sidder på knap en fjerdedel af aktierne i CMA CGM.

"En skønne dag vil Kina forstå, at P3-netværket ikke blev skabt for at angribe de andre rederier, men for at reducere omkostningerne og give en bedre, hurtigere og mere pålidelig service," siger Robert Yildirim til Lloyd's List.

"Jeg tror på, at markedet vil vise, at P3 var den rigtige ide og at markedet har brug for den. Hvis P3 bliver godkendt, vil den også tjene som et eksempel for andre dele af shippingbranchen," siger han til avisen.

Klaus-Michael Kuehne hylder P3-alliancens død 

P3s bortfald kan løfte chartermarkedet 

Alphaliner: Vejen er åben for P3-rivaler 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også