CMA CGM holder igen med nye skibsordrer

De næste tre år vil franske CMA CGM ikke bestille nye skibe, men vil afvente markedets reaktion på P3-samarbejdet.
Foto: EUROGATE
Foto: EUROGATE
AF RITZAU FINANS

CMA CGM, verdens tredjestørste containerrederi, har på nuværende tidspunkt ingen planer om at afgive nye ordrer på skibe de næste tre år. I stedet vil det franske containerrederi koncentrere sig om at absorbere de skibe, det allerede har i ordre, og vente på markedets reaktion på P3-samarbejdet på Asien-Europa ruterne med Maersk Line og MSC.

Det skriver den britiske shippingavis Lloyd's List, der henviser til Containerisation International, der har talt med CMA CGM's vice-president for Asien-Europa, Nicolas Sartini.

Meldingen fra CMA CGM kommer, efter at rederiet i sidste uge meddelte, at det vil opgradere seks skibe, det har i ordre, så de hver får en kapacitet på 17.700 tyvefodscontainere (teu). Dertil kommer en hel række mindre skibe i form af såvel nybygninger som indchartrede skibe.

Kun de største containerredere er i plus

Sartini giver også sin vurdering af de generelle markedsforhold i 2014. Vurderingen er, at 2014 bliver meget som 2013, da der stadig er et misforhold mellem udbud og efterspørgsel, men at man på samme tid nok vil se en mere robust volumenvækst.

Få flere nyheder om shipping - få ShippingWatchs nyhedsbrev gratis to gange dagligt

Ifølge Sartini peger statistikkerne på, at Asien-Europa har været rimelig stærk. Container Trades Statistics data for januar viste en volumenvækst på 8,3 pct. til 1,4 mio. teu.

P3-alliancen skal godkendes af flere lande 

Frasalg giver CMA CGM overskud på 408 mio USD 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også